6 keinoa parempaan asiakashankintaan


Markkinointimme tärkein tehtävä on tuoda yrityksellemme asiakkaita. Tietenkään markkinointi ei voi olla pelkkää mainostamista, eikä asiakashankinta olekaan jotain mitä tapahtuu yhdessä postauksessa tai edes yhdessä markkinointikanavassa


Pienilläkin jutuilla voi kuitenkin saada jo isoja muutoksia aikaiseksi. Katsotaan, mitä sinä voit tehdä asiakashankintasi tehostamiseksi!


Perusjutut kuntoon

Niin moni asia asiakashankinnassa, niin kuin markkinoinnissa yleensäkin, perustuu muutaman perusjutun hahmottamiseen: Mitä markkinoin? Kenelle markkinoin? Missä markkinoin? Teet kaikesta helpompaa, kun selkeytät nämä itsellesi. Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa sinua luomaan sisältöä ja markkinointia, joka erottaa sinut muista. Erottautumalla vetoat vahvemmin tiettyihin ihmisiin ja teet heistä asiakkaitasi.


Avuksesi voit ottaa nämä blogitekstit:

Mihin markkinointisi pitäisi perustua?

Mitä hyötyä asiakas saa palvelustasi?


Vie hashtagit nettisivuillesi

Tiedätkö ne hashtagit, joita käytetään, ja joita sinäkin ehkä käytät, Instagramissa? Hashtagit ovat asia- ja/tai avainsanoja, jotka jollain tavalla kuvaavat yritystäsi tai palveluitasi. Muista viedä nämä sanat myös nettisivuillesi! Valitse niistä ne tärkeimmät, yritystäsi parhaiten kuvaavat ja lisää niitä nettisivuillesi otsikoihin, kuviin ja teksteihin. Avainsanojen tehokas käyttö on SEOn kannalta tärkeä tekijä. Ne auttavat yrityksellesi sopivia asiakkaita löytämään yrityksesi netistä.


Tarkista mobiili

Nettisivujen mobiiliversiot alkavat jo onneksi yleensä olemaan tarvittavalla tasolla. Tarkista silti, että nettisivusi toimivat mahdollisimman hyvin mobiilissa: Pidä kuvien koot pieninä, vältä pitkiä tekstilitanioita ja panosta muutenkin selkeisiin nettisivuihin.


Jos haluat testata omien sivujeni mobiiliystävällisyyttä, voit tehdä tämän testin: https://search.google.com/test/mobile-friendly tai kokeilla jotain muuta netistä löytyvää mobiilisivutestiä.


Uskalla mainostaa

Uusien asiakkaiden hankkimisessa yksi isoimmista haasteista on saada markkinointia näkymään ihmisille, joilla ei vielä ole mitään käsitystä yrityksestäsi. Meidän pitää päästä markkinoinnilla omien markkinointikanavien ulkopuolelle ja siinä tarvitsemme mainontaa. Uskalla siis kokeilla some- ja googlemainoksia markkinoinnissa! Niillä pääset kertomaan osaamisestasi uusille ihmisille.


Voit hyvin edetä varovaisesti. Esimerkiksi somessa voit kokeilla mainostamista ensin omille tykkääjillesi ja heidän ystävilleen (löydät tämän vaihtoehdon Facebookissa mainosta tehdessä.) Näin saat vietyä tietoa yrityksestäsi ulkopuolisille ihmisille, joilla kuitenkin on joku linkki yritykseesi. Muista seurata mainoksiesi toimivuutta ja poimia niin paljon tietoa niiden kohderyhmästä kuin vaan voit. Näin pystyt seuraavalla kerralla kohdentamaan mainostasi paremmin ja jossain vaiheessa tekemään mainoksen täysin ulkopuolisille kohderyhmää määrittämällä.


Muista nykyiset asiakkaasi

Nykyiset asiakkaasi ovat iso resurssi markkinointisi kannalta. Mikä olisi parempaa kuin saada omat asiakkaasi puhumaan puolestasi? Voit luoda asiakkaillesi suositteluohjelmia tai pyytää/kannustaa heitä antamaan ystävilleen käyntikorttisi tai esitteesi. Voit myös pyytää asiakkailtasi palautetta, jota voit jakaa omissa markkinointikanavissasi tietynlaisena suositteluna. Ennen kaikkea varmista, että oma työsi on asiakkaidesi mielestä niin hyvää, että sitä voi ilolla ja ilman kannustustakin suositella muille.


Keskity

Jos haluat onnistua asiakashankinnassasi, sinun pitää keskittyä tiettyihin asioihin markkinoinnissasi. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla ei voi olla 5 eri somekanavaa, joihin kaikkiin keskityt yhtä paljon tai muita markkinointikanavia pilvin pimein. Et voi myöskään ottaa kohderyhmäksi kaikkia ihmisiä ja tarjota heille kaikkia palveluitasi joka kuukausi. Paljon tästä selkenee, kun käy läpi ne markkinoinnin perusjutut (ensimmäinen kohta). Mutta sinun täytyy myös itsellesi tehdä "selväksi" se, mihin asioihin keskityt. Mieti muun muassa näitä seikkoja:

  • Mikä on tärkein markkinointikanavani? Missä markkinointikanavassa saan asiakkaani helpoiten kiinni?

  • Mitä palveluita haluan erityisesti markkinoida? Mitkä palvelut ovat yritykseni kannalta tärkeimpiä?

  • Kuka on yritykseni ihanneasiakas? Ketä haluan erityisesti auttaa palveluillani?

Muista, että asiakashankinta on jatkuva ja pitkäaikainen prosessi. Jatka asiakashankintasi kehittämistä kuukausi toisensa jälkeen.


Kerro alla, mikä sinun mielestäsi on vaikeinta asiakashankinnassa?


Lue myös blogiteksti Teetkö nämä virheet asiakashankinnassasi? Kauneusalan markkinointi -sivuilta.



186 katselukertaa0 kommenttia