Keinoja sisällön ideoimisen helpottamiseen

Kuinka helppoa sisällön luominen olisikaan, jos ideat olisi valmiina! Enkä tarkoita nyt yhtä ideaa vaan kokonaista listaa ideoita, joista valita.


Ideointi on sisällön luomisen ensimmäinen vaihe. Ja siksi myös monella tavalla se tärkein.

Se määrittää nimittäin suuntasi markkinoinnissa ja ohjaa brändisi rakentumista. Ideointiin kannattaa kiinnittää huomiota ja sen onnistuminen varmistaa muutamalla helpolla, mutta tehokkaalla keinolla.


Lue myös: Ideoinnin vaikeus -blogiteksti


Tietyt, omat aiheet

Yrittäjänä voisit varmasti puhua monesta asiasta alaasi liittyen. Meillä jokaisella on kuitenkin omat mielenkiinnon kohteet oman alamme sisältä. Tietyt asiat kiinnostavat meitä ja niihin haluamme myös keskittyä yrityksessämme. Kaikista aiheista puhuminen veisi uskomattoman paljon aikaa eikä se oikeastaan auttaisi sinua mitenkään nousemaan esille asiakkaan silmissä (ts. erottautumaan).


Sisällön ideointia helpottaa, kun luot "raamit" sisällöllesi. Lähde miettimään niitä teemoja ja aihepiiriä, jotka sinua itseäsi kiinnostavat omalla alallasi. Mistä asioista sinä haluat erityisesti puhua asiakkaillesi? Valitse 3-5 isompaa aihepiiriä , jotka kuvaavat parhaiten omia kiinnostuksen kohteitasi. (Esimerkiksi omat teemani sisällölle ovat sisällön luominen, markkinoinnin ymmärtäminen ja selkeyttäminen sekä ajanhallinta ja suunnitelmallisuus).


Nämä aihepiirit ohjaavat ideoimistasi ja auttaa luomaan juuri sinun yrityksellesi sopivaa sisältöä. Mikä taas houkuttelee juuri sinun omiin kiinnostuksen aiheisiisi "sopivia" asiakkaita.

Kuulostaa hyvältä, eikö?


Ole itsekäs

Ideoimisvaiheessa sinun kannattaa olla täysin itsekäs. Älä mieti, mitä asiakkaat "haluavat" kuulla tai minkälaista sisältöä sinun "pitäisi" luoda. Lähde liikkeelle täysin itsestäsi ja siitä, mitkä asiat sinua kiinnostaa. Ehdit hyvin muissa sisällön luomisen vaiheissa miettimään kohderyhmääsi ja heidän huomioon ottamistaan. Nyt on kuitenkin aika keskittyä itseesi.


Kerralla enemmän

Kun pääset vauhtiin ideoimisessa, älä jätä sitä puolitiehen! Ideoi useamman kuukauden tai jopa koko vuoden sisällöt kerralla. Säästät mielettömän määrän aikaa sisällön luomisen muissa vaiheissa ja markkinoinnissa ylipäätään, kun hoidat tämän vaiheen kerralla pois alta. Sinun tarvitsee tehdä tämä vain 1-2 kertaa vuodessa ja se auttaa sinua pysymään omalla tielläsi. Pystyt noin 1-2 tunnissa ideoimaan tarpeeksi koko vuoden tarpeisiin.


Luo ideoillesi idealista, johon keräät kaikki ideasi samaan paikkaan. Se on paikka (esim. Google Docs tai Word -tiedosto), josta käyt poimimassa ideasi sisältöä luodessasi ja, johon lisäät jokaisen idean, joka putkahtaa mieleesi markkinointia tehdessäsi. Näin idealistasi päivittyy ja keräät ajan saatossa uskomattoman määrä ideoita valmiina käyttöösi.


Ideoi ensin, rajaa sitten

Ideointivaihessa ei kannata rajoittaa itseään, vaan pyri siihen, että annat ajatustesi ja ideoidesi lentää. Mikään idea ei ole liian outo, huono tai tyhmä vaan kirjoita ylös kaikki, mikä mieleesi tulee sillä hetkellä. Et uskokaan kuinka vapauttavaa on ideoida ilman rajoja!


Rajausta voit tehdä sitten kun sinusta tuntuu, että olet ideoinut tarpeeksi ja olet valmis jatkamaan eteenpäin. Rajatessasi yritä löytää ideoistasi kokonaisuuksia ja itsellesi tärkeimpiä asioita. Yliviivaa ideat, jotka eivät mielestäsi toimi ja korosta niitä, jotka herättävät innostuksesi. Älä rajaa loputtomiin, vaan lopeta, kun olet mielestäsi löytänyt itsellesi sopivat ja mielenkiintoiset ideat jatkoa varten.


Älä ideoi ja luo samalla

Aika usein kiire saa aikaan sen, että sisällön luominen tehdään alusta loppuun asti samalla kertaa. Kuulostaako tämä tutulta? Sinun pitää kirjoittaa postaus/blogiteksti/tms. ja aloitat siitä, että keksit itsellesi idean. Sen jälkeen ryhdyt heti kirjoittamaan tekstiä ja luultavasti vielä julkaisetkin kirjoituksesi samassa rytinässä.


Jos sisällön luominen tuntuu liian hektiseltä, yritä pitää sisällön luomisen eri vaiheet erillään. Erityisesti ideointi kannattaa tehdä omalla ajallaan muutamastakin syystä. Ensinnäkin ideointi on luovaa työtä ja se vie paljon energiaa. Jos lähdet saman tien kirjoittamiseen (joka on myös luovaa työtä) lopputulos ei välttämättä ole niin hyvä kun se voisi olla. Toiseksi, erottelemalla eri vaiheet omille ajoilleen, saat myös aikasi käytettyä tehokkaammin. Sinulla ei tule kiire ja saat ylipäätään jokaisen vaiheen hoidettua tehokkaammin kun seuraava ei paina päälle. Viimeiseksi, kun annat ideoinnille kiireetöntä aikaa, saat ideoitua enemmän kerralla.


Anna siis ideoinnille se aika, minkä se tarvitsee.

Toivottavasti näistä keinoista on sinulle hyötyä. Kerro alla omia ajatuksiasi ideointiin ja tähän tekstiin liittyen.


Jos tästä tekstistä oli sinulle hyötyä, klikkaa sydäntä blogin alla (oikealla alla).

23 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Sisällön luomisen vaiheet

Tämä sisällön luomisen prosessi on alunperin sellainen, jonka olen kehittänyt omiin tarpeisiini. Kaipasin tapaa luoda sisältöä, joka ei...

KAIPAATKO RUTIINIA INSTAGRAMIISI? 

Osta avuksesi Näin käytät Instagramia tehokkaasti 15 minuuttia päivässä -opas!

Se

  • auttaa sinua postaamaan tasaisesti ja tekemään jatkuvaa markkinointi Instagramissa

  • mahdollistaa sen, että käytät vain 15 minuuttia päivässä Instagramin hoitamiseen (enemmänkin saat toki käyttää ;)

  • pidentää postauksiesi elinkaarta n. 5 tunnista moninkertaisesti pidemmäksi ajaksi.

  • auttaa sinua saamaan lisää tykkäyksiä, reaktioita ja näkyvyyttä

Screen Shot 2021-06-30 at 15.21.13.png
EmmaV NETTIKOKOISET Sielukas Media (5 of
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö)