Kiinnostavia mainoksia ja markkinointimateriaaleja

Moni yrittäjä tekee omat markkinointimateriaalinsa itse. Onneksi tarjolla on sivuja, kuten Canva, jotka tekevät tästä ainakin melko helppoa. Toki markkinointimateriaalien tekemisessä on omat haasteensa ja yksi niistä on kiinnostavien ja huomiota herättävien materiaalien tekeminen. Jos kukaan ei huomaa mainostasi, se ei menesty kovinkaan hyvin.


Tässä on muutamia vinkkejä siihen, miten teet mainoksistasi ja materiaaleistasi mahdollisimman onnistuneita.


Määritä itsellesi visuaaliset "rajat"

Materiaalien ja markkinoinnin yhtenäinen visuaalinen ilme on todella tärkeää markkinoinnin onnistumisen kannalta. Ymmärrän kyllä hyvin sen, että väreillä ja muilla elementeillä on kiva "leikkiä". Välillä sorrun siihen itsekin. Toisaalta visuaalisen puolen ideoiminen voi olla todella vaikeaakin, jos ideoita ei vain ole.


Sinun kannattaa määrittää itsellesi inspiraatiokartta, joka kertoo sinulle kerta toisensa jälkeen, mikä visiosi on. Kun sinulla on tietyt värit, fontit ja elementit, jotka toistuvat jokaisessa materiaalissasi, huomaat ainakin nämä kaksi asiaa:

  • Tekemisesi helpottuu, koska sinun tarvitsee vain seurata omia ohjeitasi, ei keksiä uutta visuaalista ilmettä joka kerta uudelleen

  • Asiakkaat alkavat tunnistamaan mainoksesi muiden joukosta, koska ilme pysyy samanlaisena ja tunnistettavana. Reaktiot lisääntyvät ja näkyvyytesi sekä mainostesi toimivuus paranee.


Pyri luomaan kerroksia ja liikettä

Yksinkertaisimmillaan mainos voi olla kuva, jossa on tausta ja sen päällä tekstiä. Mainoksesi huomataan kuitenkin paremmin, jos siinä on kerroksia ja tietynlaista liikettä. Lisää kuviisi elementtejä ja värejä, jotka luovat kuvaan ulottuvuutta. Kokeile erilaisia muotoja, lisää kuvia ja testaile vaikkapa läpinäkyviä elementtejä. Näin saat kuvaan jotain, mikä kiinnittää huomion ja tietysti saa myös mainoksesi näyttämään laadukkaammalta.


Liikkeellä taas tarkoitan sitä, että mietit, miten asiakkaan silmät liikkuvat mainoksen eri osissa. Minkä kohdan asiakas huomaa ensimmäisenä? Mihin hänen silmänsä sen jälkeen liikkuu? "Liikkeen" luominen, tai oikeastaan siihen kannustaminen, auttaa asiakasta sitoutumaan paremmin. Sen sijaan, että asiakas katsoo mainosta kerran ja joko reagoi tai ei, saat asiakkaan parhaimmassa tapauksessa innostumaan, kiinnostumaan ja toimimaan yhden mainoksen avulla.


Harjoitus tekee mestarin

Visuaalinen silmä tai sen hallitseminen ei ole synnynnäistä. Jokaisella on mahdollisuus kehittää visuaalista osaamistaan ja tulla paremmaksi. Jos siis ajattelet mielessäsi, että "Onhan se helppoa, jos on visuaalista silmää" tai "En vain ole visuaalinen ihminen", ajattele uudestaan! Jokaisen tekemäsi mainoksen ja materiaalin myötä opit jotain uutta ja kehität osaamistasi. Jos olet jo tehnyt mainoksia itse, niin käypä katsomassa ihan ensimmäisiä mainoksiasi. Huomaatko eron? Huomaatko, miten olet oppinut jotain uutta ja luonut parempia mainoksia kerta toisensa jälkeen. Visuaalinen silmä on oppimisen ja harjoittelemisen tulos, ei synnynnäinen ominaisuus.


Haluatko oppia tekemään mainoksia ja materiaaleja Canvalla tai kehittää osaamistasi eteenpäin? Tule mukaan Canva -workshopeihini. Tulevat workshopit löydät täältä.


52 katselukertaa