Mihin markkinointisi pitää perustua?


Uskallan väittää, että suurin osa sisällönsä kanssa kamppailevista yrittäjistä on unohtanut miettiä kunnolla läpi sen tärkeimmän markkinoinnin osan. Tätä osaa jotkut kutsuvat brändiksi, jotkut ytimeksi, jotkut taas joksikin muuksi. Nimellä ei sinällään ole väliä, kyse on osista, jotka yhdessä muodostavat markkinointisi perustan. Perusta on se, johon kaikki tekemisesi markkinoinnissa perustuu. Tai ainakin pitäisi perustua. 


Jos perustaa ei ole kunnolla mietitty loppuun asti, rönsyilet, kokeilet ja sähläät markkinointisi kanssa, kokeillen mikä toimii ja ahdistut kun et tiedä, mistä sinun pitäisi asiakkaillesi puhua.


Vaikka tämä osuus on sinällään näkymätön itse markkinoinnissasi, tämä on se, mihin kaikki näkyvä perustuu. Vaikka siis voi tuntua, että teet työtä, joka ei näy missään ja mistä ei ole hyötyä, lupaan, että tämä pohdinta kannattaa. Sillä: 

  • Näet markkinointisi selkeämpänä

  • Käytät aikasi tehokkaammin

  • Markkinointisi vetoaa paremmin juuri oikeisiin ihmisiin

Käy siis jokainen näistä kohdista ajatuksella läpi.


Oma intohimo

Intohimon pitää antaa näkyä markkinoinnissa. Jos sinulla itselläsi ei ole intohimoa työhösi tai et saa sitä markkinoinnissa näkyville, miksi ihmeessä asiakkaat innostuisivat? Mieti siis mikä oma intohimosi on ja kirjoita siitä paperille niin paljon kuin pystyt. Ajatuksia, ideoita, ratkaisuja jne. Tärkeää on se, että annat ajatusten tulla ilman esteitä, tuomitsemista tai jarruttelua. Tästä ei ole sinulle apua, jos et anna itsesi vapaasti unelmoida.


Ihanneasiakkaasi

Jokaisen osaamista ja intohimoa vastaa ihanneasiakas. Sellainen asiakas, joka täsmää juuri sinun osaamiseesi. Lähde kirjoittelemaan paperille ajatuksiasi ihanneasiakkaastasi. Mitä hän haluaa? Mitä sinä voit hänelle tarjota? Kuka hän on?


Täydellinen tuote tai palvelu

Kahden edellisen kohdan jälkeen, sinun pitäisi olla melko helppo määrittää yrityksellesi ja itsellesi täydellinen tuote tai palvelu. Lähde ideoimaan tuotteita ja palveluita, jotka saavat niin sinut kuin asiakkaasikin innostumaan. Muitakin palveluita sinulla voi olla, jos niin haluat, mutta keskitä suurin osa markkinoinnistasi tässä määrittämiisi tuotteisiin ja/tai palveluihin.


Löydä väyläsi ja keinosi 

Käyttämällä kaikkea sitä tietoa, jota olet jo mielesi syövereistä kaivanut, pystyt myös määrittämään oikean tavan ja väylän markkinoida osaamistasi ja täydellistä tuotettasi/palveluasi. Määritä markkinointikanavasi kaiken sen tiedon avulla, jota olet aiemmin löytänyt. Mieti myös millä keinoilla ja tavoilla lähdet markkinoimaan. 


Paketoi nätiksi

Viimeisenä voit suunnitella, miten saat pohdintasi näkymään myös visuaalisella tavalla. Mitkä kuvat vetoaisivat ihanneasiakkaaseesi? Mitkä värit välittäisivät sitä tunnelmaa ja fiilistä, jota kaipaat? Voit tämän vaiheen jättää myöhemmäksikin, mutta joskus visuaaliset elementit saavat omat pohdinnat paljon konkreettisemmiksi. Jos nykyinen visuaalinen ilme on mielestäsi sopiva, voit käyttää myös sitä. 



13 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Sisällön luomisen vaiheet

Tämä sisällön luomisen prosessi on alunperin sellainen, jonka olen kehittänyt omiin tarpeisiini. Kaipasin tapaa luoda sisältöä, joka ei kuormittaisi ja veisi niin paljon aikaani, kuitenkin luoden mahd

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö)