Mitä hyötyä asiakas saa palvelustasi?

Päivitetty: tammi 27


Olet ehkä kuullut minunkin sanovan joskus: "Asiakas ei osta palveluasi, hän ostaa hyötyä". Kampaajalle ei mennä sen konkreettisen leikkauksen tai värin vuoksi, joka päähäsi levitetään. Saat mukaasi jotain paljon enemmän: uutta ilmettä, hyvää mieltä ja vaikkapa hieman vahvempaa itsetuntoa. Hierojalle et mene hakemaan itse hierontaa vaan liikkuvampia lihaksia, vähemmän kipua ja vetreämpää oloa.


Ajatellaanpa tätä hieman eri tavalla: Asiakas ei osta palveluasi, hän ostaa jotain, mitä palvelusi saa aikaan. Hän ostaa muutoksen. Hyöty on ennen kaikkea mielikuva siitä, mikä muutos asiakkaalle tapahtuu palvelun kuluttaessaan.




Miksi hyöty on tärkeääkin tärkeämpi asia markkinoinnissa?

Totuus on, että ilman oman palvelusi hyödyn hahmottamista, et pysty markkinoimaan palveluasi kunnolla. Jos et pysty välittämään asiakkaallesi sitä hyötyä ja muutosta, jonka hän saa, hän ei luultavasti edes varaa aika tai tilaa palveluasi.


Hyöty ja muutos on tärkeä osa mainosten kirjoittamista. Hyödyn avulla voit kirjoittaa otsikoita ja kertoa, mitä asiakas saa palvelun varatessaan. Hyötyjen avulla asiakas ymmärtää paremmin mainoksestasi sen, mitä hän palvelusta saa. Mitä konkreettisempia hyötyjä palveluillesi keksit, sitä parempi. Asiakas haluaa kuulla, miten palvelusi vaikuttaa hänen elämäänsä.


Hyöty on myös osa sitä näkökulmaa ja tapaa, jolla itse palveluistasi puhut ja kerrot. Toisin sanoen, hyöty on osa erottautumistasi. "Poimimalla" tietyt hyödyt markkinointiisi, vetoat niihin ihmisiin, joille juuri ne hyödyt ovat tärkeitä. Kilpailijasi voi valita täysin eri hyödyt, jolloin erottautuminen tapahtuu kuin itsestään.


Kuinka määrität palvelusi hyödyn?

Se, mitä hyötyä palvelustasi on, määrittyy kahden eri näkökulman kautta. Palvelustasi voi olla mieletön määrä erilaisia hyötyjä asiakkaalle. Hyötyjä voi olla satoja! Toisaalta, kun mietit kohderyhmääsi, heille kiinnostavia hyötyjä on luultavasti vain muutamia. Sinun täytyy siis määrittää oman palvelusi hyödyt listaamalla kaikki mahdolliset hyödyt, jotka sinulle tulee mieleen. Sen jälkeen, sinun on peilattava listaasi (psst. katso alla olevaa harjoitusta!) kohderyhmäsi kautta ja mietittävä, mitkä ovat ne sinun kohderyhmällesi tärkeimmät hyödyt.


Hyödyt ovat yrityskohtaisia, mikä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy itse määrittää se hyöty/hyödyt, jotka kiinnostavat kohderyhmääsi. Syy on aiemmin mainittu erottautuminen, mutta tähän vaikuttaa paljon esimerkiksi omat vahvuutesi ja mielenkiinnon kohteesi. Mikä on se muutos, jonka aikaansaamisessa sinä olet erinomaisen hyvä? Mitä muutoksia sinä haluat saada aikaiseksi asiakkaissasi?


Hyödyn määrittämisen voi tehdä niin laajasti kuin haluat tai niin tarkasti kuin haluat. Voit esimerkiksi määrittää hyödyn yhdelle palvelulle tai laajemmalle palvelukategorialle. Valitse tapasi oman tarpeesi mukaan. Mieti pystytkö tehokkaasti markkinoimaan kategoriaa "yhteisten" hyötyjen avulla.


Hyötyjen määrittämisessä voit käyttää apunasi harjoitusta nimeltä 100 Hyötyä. Nimensä mukaisesti, siinä pyritään keksimään omalle palvelulle vähintään 100 hyötyä. Vaikka asiakkaaseesi loppujen lopuksi vetoaa ehkä vain muutama hyöty, tämä harjoitus on erittäin hyödyllinen. Se auttaa sinua ymmärtämään palveluasi paremmin ja siten myös markkinoimaan sitä. Siksi suosittelen sinua ehdottomasti tekemään tämän ainakin suosituimmille palveluillesi, jotta voit markkinoida niitä mahdollisimman tehokkaasti.


100 Hyötyä -harjoitus

  • Valitse palvelu tai palvelukategoria, josta lähdet listaamaan hyötyjä.

  • Lisää ensin ensisijaiset hyödyt: minkä konkreettisen muutoksen palvelusi saa aikaan välittömästi tai lyhyessä ajassa? Kirjoita niin monta kuin keksit. Muista olla mahdollisimman konkreettinen! Asiakas ei osta ihokerroksien kosteutusta vaan ratkaisua hilseilevään ihoonsa tai kiristävään tunteeseen. Puhu hyödystä asiakkaan näkökulmasta.

  • Pohdi myös toissijaisia hyötyjä: Mitä pidemmän aikavälin vaikutuksia palvelullasi voi olla? Voiko sillä olla vaikutusta esimerkiksi itsetuntoon ja sitä kautta moniin muihin asioihin? Tai vapauttaako se asiakkaan aikaa arkielämässä helpottamalla vaikkapa aamurutiineja? Muista, että hyödyt voivat olla myös pieniä ja turhamaisia.

  • Kirjoita ylös myös niitä hyötyjä, joita kuulet suoraan asiakkaaltasi, esim. "iho tuntuu ihanan pehmeältä" "kevyt olo" jne.

  • Tavoitteenasi on saada kirjoitettua 100 hyötyä palvelustasi! Saatko tämän onnistumaan? ;)

Miltä kuulostaa, aiotko sinä kokeilla harjoitusta? Otatko haasteen vastaan?

43 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö) 

  • Facebook
  • Instagram