Miten kerryttää asiakkaita?


Sain tämän kysymyksen yhdeltä sähköpostilistalaiselta. Ennen kuin lähden itse asiaan, kerron hieman, miten itse ymmärrän tämän kysymyksen, sillä se vaikuttaa paljon siihen mitä vastaan. Kysymys mielestäni kysyy sitä, miten voit pitää nykyiset asiakkaat samalla kun uusia tulee koko ajan sisälle. Miten siis kerätä koko ajan laajempaa asiakasjoukkoa ja pitää vanhat asiakkaat myös mukana?


Tähän kysymykseen nivoutuu monta eri asiaa: asiakashankinta, asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden muuttaminen kanta-asiakkaiksi. Siinä on monta asiaa käsitellä yhdessä tekstissä, mutta eiköhän se onnistu!


Käsittelen tätä asiakkaan kulkeman matkan näkökulmasta ja eri vaiheiden avulla. Kerron, mitä pitää tapahtua ennen palvelua, sen aikana ja sen jälkeen, jotta asiakas saapuu luoksesi, on tyytyväinen ja tulee vielä uudelleenkin.


Ennen palvelua

Jotta asiakas jäisi luoksesi myös palvelun jälkeen, meidän on varmistettava markkinoinnillamme, että alusta alkaen houkuttelemme luoksemme oikeanlaisia ihmisiä. Me emme halua markkinoinnin houkuttelevan

  • tarjousten tai ilmaisten asioiden perässä juoksijoita

  • ihmisiä, joille palvelumme ei ole tarpeeksi tärkeä

  • tai ihmisiä, jotka eivät kuulu kohderyhmäämme.

Näistä ihmisistä ei mitä luultavimmin tule kanta-asiakkaitamme, joten emme keskity heihin. Ennen palvelua, sinun on varmistettava, että houkuttelet luoksesi oikeanlaisia ihmisiä. Kuka kuuluu kohderyhmääsi? Ketä haluat erityisesti auttaa palvelullasi? Mitä ongelmia hänellä on? Ja mikä on se ratkaisu, jota hän palvelultasi haluaa? Tärkeää olisi nyt löytää erityisesti se ongelma, jota haluat ratkoa sekä se hyöty ja muutos, jota haluat saada aikaan palvelullasi.


Lue myös: Mitä hyötyä asiakas saa palvelustasi?


Sinun pitää myös olla järkevä markkinoitavan palvelun suhteen ja markkinoida ainoastaan niitä palveluita, jotka ovat sinulle itsellesi niitä olennaisimpia. Mitkä palvelut ovat yrityksellesi tärkeimpiä? Missä palveluissa oma osaamisesi tulee kaikista parhaiten esille? Kyse on tiettyjen palveluiden valitsemista, jotta voit tehokkaasti markkinoida niitä. Kaikkeen sinulla ei ole aikaa ja haluat varmasti tulla tunnetuksi erityisesti tietyistä palveluista.


Valittuasi markkinoitavat palvelut, pystyt luomaan sisältöä ja mainoksia, jotka vetoavat kohderyhmääsi ja käsittelevät omaa ydinosaamistasi.


Tutustu: MainosWorkshopit


Kolmantena haastena on saada sopiva sisältö ja valitsemasi palvelut tehokkaasti kohderyhmän silmien alle. Varmista, että nettisivusi SEO on kunnossa, kokeile somessa mainoksia, joilla saat viestiä myös ulkopuolisille ja muista hyödyntää myös kanta-asiakkaasi uusien asiakkaiden hankinnassa. Lisää asiakashankinnasta voit lukea täältä.


Jos haluat oppia helppoja, mutta tehokkaita tapoja asiakashankintaan, tule mukaan 3 strategiaa uusien asiakkaiden hankintaan -valmennukseen!


Palvelun aikana

Kun olet saanut houkuteltua oikean ihmisen luoksesi, pidä mielessäsi hänelle markkinoinnissa lupaamasi ratkaisu. Mikä oli se ratkaisu, jonka lupasit asiakkaallesi tarjota markkinointiviestissäsi? Nyt on sinun aikasi varmistaa, että tämä tekemäsi lupaus toteutuu. (Toki kuuntelet asiakkaasi toiveita paikan päällä ja toimit sen mukaan.)


Tiedät varmasti itsekin ihan hyvin, että se laatu jota asiakas kokee palvelusi aikana määrittää sen, onko hän tyytyväinen ja tuleeko hän takaisin vai ei. Keskity siis siihen, että täytät lupauksesi asiakkaallesi ja mieluiten vielä ylität hänen odotuksensa palvelustasi. Ole ammattitaitoinen ja edusta omaa näkökulmaasi työhösi mahdollisimman hyvin. Yritä saada selville hänen ongelmansa palveluusi liittyen ja pyri auttamaan ja tarjoamaan ratkaisuja niihin ongelmiin.


Muista aina kysyä uusilta asiakkailta, mistä hän löysi sinut. Näin saat tietää, mitä kautta saat hänet toivottavasti myös uudestaan kiinni. Voit tietojesi perusteella myös panostaa enemmän siihen tiettyyn markkinointikanavaan, joka tiedät toimivan uusien asiakkaiden hankkimisessa. Pidä siis kirjaa siitä, mistä asiakkaasi tulevat.


Palvelun jälkeen

Kun työsi on tehty, on aika varmistaa, että asiakas tulee vielä uudelleen. Heti palvelun jälkeen on aina hyvä yrittää saada uusi aika varattua, jos se sopii palvelusi luonteeseen. Vähintäänkin, sinun täytyy antaa asiakkaallesi jotain, mikä saa hänet pitämään sinut mielessään. Se voi olla käyntikortti, testeri tuotteesta, jota asiakas voi itse kokeilla tai pieni, edullinen, mutta asiakkaalle maksuton tuote hänen kuluttamaansa palveluun liittyen. Esimerkiksi jokaiselle uudelle rakennekynsiasiakkaalle voisi antaa yrityksen logolla varustetun viilan.


Pyri myös siihen, että saat uuteen asiakkaaseen jonkin kontaktin luotua palvelun jälkeen. Pyydä häntä seuraamaan sinua somessa (se voi olla myös kehoitus käyntikortissasi) tai kysy saatko lisätä hänet uutiskirjelistallesi. Jos sinulla on käytössäsi Facebook pixel tai Google remarketing, muista aina tasaisin väliajoin käyttää mainoksia muistuttamaan ajanvaraamisesta ja yrityksestäsi ylipäätään.


Jos asiakas poistuu varaamatta uutta aikaa, muista laittaa hänet “seurantaan” uuden ajan varaamisesta muistuttamisen takia. Seuraile listojasi ja poimi sieltä asiakkaita, jotka ovat “pudonneet pois” ja muistuta heitä varaamaan taas aika. Toki muista tehdä tämä GDPR huomioon ottaen.


8 katselukertaa0 kommenttia

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö) 

  • Facebook
  • Instagram