Oletko aktiivinen vai passiivinen markkinoinnissasi?

Jos markkinointi ei ole omassa hallinnassa, se voi tuntua kaaosmaiselta, hämmentävältä ja liian kuormittavalta.


Aika usein kun markkinointi on vaikeaa, siinä on yksi vallitseva piirre: Passiivisuus. Ajatus siitä, että sinä itse et ole hallinnassa ja ajajan paikalla, vaan olet vain virran vietävänä tai muiden ohjailtavana. Ajatus siis siitä, että sinä et itse hallitse omaa markkinointiasi vaan se on jotain minkä kanssa sinun pitää vain oppia elämään ja toimimaan. Jotain, missä sinä et voi päättää asioista vaan kaikki pitää ottaa annettuna.


Usein markkinoinnista myös kysytään passiivisia kysymyksiä: Mitä markkinointikanavia pitäisi käyttää? Mistä kohderyhmän löytää? Mistä asioista ja aiheista minun pitäisi puhua asiakkaille?


Kaikki nämä kysymykset olettavat, että se vastaus on jossain tuolla (tahaton x-files -viittaus..), vaikka kaikki vastaukset ovat sinun omissa käsissäsi.


Totuus on kuitenkin se, että markkinointi on vain väline, jota sinä voit käyttää ja muokata sellaiseksi kuin itse haluat. Jos vain sinä itse päätät olla aktiivinen. Mietitään muutama keino, joilla sinä voit olla aktiivinen osa markkinointiasi ja ottaa sen paremmin omaan hallintaasi.


Voit valita, mistä puhut seuraajillesi

Se, mistä aiheista puhut seuraajillesi ja asiakkaillesi on täysin sinun valittavissa. Mieti, mitkä aiheet kiinnostavat sinua omalla alallasi ja keskity niihin. Useimmiten ne itselle kiinnostavimmat aiheet ovat niitä, joista haluaa puhua ja joita kohtaan tuntee intohimoa.


Voit valita, missä kanavissa olet ja mihin kanavaan keskityt

Sen sijaan, että miettisit, missä markkinointikanavassa sinun "pitää" olla, mieti, missä kanavassa sinä haluat olla? Uskon, että pystyt todella helposti määrittämään sen, mitkä kanavat ovat sinulle itsellesi parhaimpia ja mihin sinä mieluiten sisältöä luot. Paras tilanne on se, että sinulla on yksi kanava, johon panostat enemmän kuin muihin.


Voit valita mikä kohderyhmäsi tai kuka unelma-asiakkaasi on

Kohderyhmä voi olla joskus hankala hahmottaa. Kuka se sopiva asiakas oikein on? Mutta, tämäkin on täysin sinun itsesi käsissä. Sinun osaamisesi, aiheesi ja palvelusi sopii tietyn tyyppisille ihmisille. Sinun tehtäväsi on miettiä itsesi kautta, kuka unelma-asiakkaasi on. Jos sinä saisit päättää, minkälainen hän olisi? Kuka tarvitsee juuri sinun osaamistasi? Kenellä on ongelmia niiden aiheiden kanssa, joista sinä puhut sisällössäsi?


Voit valita, kuinka paljon aikaasi käytät markkinointiin

Aika on yrittäjällä ja varsinkin yksinyrittäjällä yksi tärkeimmistä resursseista. Ja se kannattaa käyttää viisaasti. Jos markkinointiin menee liikaa aikaa, valitse markkinointiin käytettävä aikasi itse. Katso kuinka paljon saat valitsemassasi ajassa tehtyä (muista, tärkeimmät tehtävät ensin!) ja muokkaa aikaa jos tarvitsee.


Lue myös vinkit markkinointitehtävien tärkeysjärjestyksestä blogitekstissä: Näin luot itsellesi markkinointitehtäväkalenterin.


Ennen kaikkea sinun pitää muistaa, että voit tehdä markkinoinnista juuri sellaista kun sinä itse haluat. Sen sijaan, että ahdistut markkinoinnin tekemisestä, tarkastele sitä ja mieti, miten voisit muokata sitä. Sinä hallitset markkinointiasi, ei toisinpäin!



17 katselukertaa0 kommenttia

KAIPAATKO RUTIINIA INSTAGRAMIISI? 

Osta avuksesi Näin käytät Instagramia tehokkaasti 15 minuuttia päivässä -opas!

Se

  • auttaa sinua postaamaan tasaisesti ja tekemään jatkuvaa markkinointi Instagramissa

  • mahdollistaa sen, että käytät vain 15 minuuttia päivässä Instagramin hoitamiseen (enemmänkin saat toki käyttää ;)

  • pidentää postauksiesi elinkaarta n. 5 tunnista moninkertaisesti pidemmäksi ajaksi.

  • auttaa sinua saamaan lisää tykkäyksiä, reaktioita ja näkyvyyttä

Screen Shot 2021-06-30 at 15.21.13.png
EmmaV NETTIKOKOISET Sielukas Media (5 of
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö)