Näin määrität aiheet markkinointiisi

Jokaisella meistä on oman alansa sisällä aiheita ja asioita, joista on enemmän kiinnostunut kuin joistain muista. Monella riittäisi osaamista ja tietoa puhua kaikesta omaan alaansa liittyen, mutta loppujen lopuksi siinä ei kuitenkaan ole mitään järkeä. Miksi emme puhuisi niistä asioista, jotka meille ovat tärkeitä ja, joita kohtaan me tunnemme intohimoa?


Vaikka aiheiden määrittäminen voi tuntua pieneltä asialta, sillä on melkoisia vaikutuksia markkinointiisi. Aiheiden määrittäminen muun muassa

  • Helpottaa sisällön luomista. Voit keskittyä omiin aiheisiisi etkä rönsyile sinne tänne. Pystyt ideoimaan helpommin ja tuomaan esille juuri niitä asioita, joita itse haluat

  • Auttaa sinua erottautumaan. Puhumalla itsellesi tärkeistä asioista ja keskittymällä niihin, ne asiakkaat, joilla on ongelmia ja haasteita juuri sinun aiheissasi, löytävät sinut helpommin. Pystyt vakuuttamaan juuri ne oikeat ihmiset osaamisestasi.

  • Määrittää ja rajaa kohderyhmääsi tehokkaasti. Koska puhut tietyistä aiheista, ongelmista ja ratkaisuista, ne vetoavat tiettyyn kohderyhmään.

  • Vaikuttaa myytäviin palveluihin. Puhuessasi tietyistä aiheista, sinun kannattaa toki keskittyä markkinoimaan niitä palveluita, jotka liittyvät aiheisiisi. Psst. Voit toki myydä muitakin palveluita, kyse on siitä, mitä palveluita markkinoit.

  • Määrittää osaltaan sen, mitä markkinointikanavia käytät. Kun puhut tietyistä aiheista, aiheet vetoavat tiettyihin ihmisiin, kohderyhmään. Kohderyhmä taas vaikuttaa siihen, mikä markkinointikanava on heille sopiva. Esim. vanhemmat ikäpolvet voi saada kiinni ehkä eri paikoista kuin nuoremmat. Se ei ole ainoa määrittävä tekijä, mutta huomioon otettava.

Eli ei mitään ihan pieniä juttuja markkinointisi kannalta!


Aiheiden määrittäminen ei sinällään ole vaikeaa, mutta jonkin verran pitää uskaltaa rajata aiheita. Sanon jo tässä vaiheessa, että kyse ei ole siitä, että et saisi enää ikinä puhua mistään aiheesta omien aiheidesi ulkopuolelta. Tottakai voit puhua mistä milloinkin! Kunhan otat itsellesi muutaman aiheen, jotka ovat kantavia aiheita yrityksessäsi ja markkinoinnissasi.


Näin määrität aiheet markkinointiisi

Aiheiden määrittäminen lähtee aina liikkeelle sinusta. On tärkeää, että et mieti tässä vaiheessa vielä mitä asiakkaasi ajattelevat. Sen aika on sitten myöhemmin. Nyt sinun täytyy määrittää se, mikä on sinulle itsellesi tärkeää, missä voit olla avuksi ja mitä kohtaan tunnet intohimoa. Kuten sanoin, aiheiden määrittäminen ei sinällään ole vaikeaa. Se on vain pohdintaa ja ajatusten pyörittelyä kunnes saat aikaiseksi jonkinlaisen punaisen langan itsellesi.


Tässä kysymyksiä, joiden avulla voit lähteä miettimään omia aiheitasi:

  • Mistä aiheista sinä itse olet erityisen kiinnostunut työssäsi/alallasi? Mitkä aiheet saavat sinut innostumaan ja pulputtamaan vaikka loputtomasti?

  • Missä ongelmissa/tilanteissa haluat olla avuksi?

  • Missä asioissa ja ongelmissa koet olevasi vahvimmillasi ja saavasi aikaan suurimman muutoksen?

Lähde pohtimaan näitä kysymyksiä omalla tavallasi, yhdessä tai yksi kerrallaan, ranskalaisin viivoin tai mind mapien avulla tai kirjoittamalla yksittäisiä aiheita ylös itsellesi. Mikä pohdintojasi yhdistää? Löydätkö jonkinlaisen punaisen langan itsellesi? Sen lisäksi, poimi itsellesi 3-5 aihetta, jotka ovat sinulle itsellesi tärkeimpiä.


TÄRKEÄÄ! Älä pelkää aiheidesi rajaamista tai nykyisten asiakkaidesi karkoittamista. Keskity nyt vain itseesi ja siihen, mikä on sinulle itsellesi tärkeää.


Pyörittele aiheitasi niin kauan, kunnes olet niihin tyytyväinen. Näistä aiheista voit nyt lähteä ideoimaan itsellesi sisältöä, joka perustuu tälle uudelle suunnallesi. Nosta aiheet itsellesi näkyvälle paikalle ja muista palata niihin aina, kun suunnittelet sisältöä.


Kuinka usein aiheita kannattaa määrittää?

Aiheiden määrittämistä kannattaa tehdä ainakin kerran vuodessa fokuksen löytämiseksi. Aiheesi eivät välttämättä pysy samana kerta toisensa jälkeen, ja se on ihan ok. Kehityt koko ajan yrittäjänä ja luonnollisesti myös kiinnostuksen aiheesi voivat muuttua. Kerran vuodessa on siis hyvä tahti omien aiheiden miettimiselle.


Hyvä aika aiheiden määrittämiselle on myös silloin, kun markkinointi tökkii tai jokin ei tunnu toimivan. Palaa silloin miettimään, mistä yrityksessäsi olikaan kyse. Voit huomata aiheidesi muuttuneen, saat vahvistuksen omalle fokuksellesi tai ehkäpä saat kehitettyä aiempaa aihettasi eteenpäin.

Ota paperi ja kynä (tai jokin muu sinulle sopiva keino) ja lähde pohtimaan omia aiheitasi. Jos sinulle iskee jumi, laita minulle viestiä joko alla, somessa tai sähköpostilla: emma.laaksonen@emmav.fi . Kikkoja jumeihin löytyy kyllä ;)


KERRO ALLA: Mitkä ovat sinun aiheesi markkinoinnissa?