top of page

Sisällön kierrättäminen ja monikäyttö


Joskus voi tuntua siltä, että sisältöä pitäisi aina vain luoda lisää ja lisää. Totuus on kuitenkin se, että tarvitset markkinointiisi ainoastaan noin kolmen kuukauden edestä sisältöä. Seuraajasi eivät luultavasti edes muista, mitä olet postannut kuukausi sitten.


Okei, kärjistän toki tätä asiaa hieman, sillä kyllähän sitä uuttakin sisältöä tulee luotua, kun uusia ideoita ja kiinnostuksen aiheita syntyy. Mutta pointti on se, että täysin uutta sisältöä tarvitsee itseasiassa melko vähän.


Uskon, että suurin osa yrittäjistä hyödyntää sisällöstään vain murto-osan sen potentiaalista. Ne hienot ajatukset ja mielettömät ideat, joita kirjoitat vaikkapa blogiisi tai someesi eivät vanhene. Voit hyvin käyttää niitä uudelleen todella monella eri tavalla.


Sisällön kierrätys ja monikäyttö auttaa sinua hyödyntämään yksittäisen sisällön mahdollisimman tehokkaasti. Siinä ajatuksena on ottaa yksi sisältö tai sisältötyyppi ja muokata ja hyödyntää sitä mahdollisimman monella eri tavalla. Sisällön kierrätys ja monikäyttö säästää ennen kaikkea aikaasi, mutta parantaa myös tuloksiasi. Saat enemmän näkyvyyttä ajatuksillesi, vahvistat ammattitaitoasi tietyissä aiheissa seuraajiesi keskuudessa ja hoidat myös tehokkaammin markkinointikanaviasi.


Sisällön monikäyttö auttaa sinua myös keskittymään paremmin itsellesi luontevaan sisältöön ja markkinointikanavaan. Uskon itse vahvasti siihen, että yksinyrittäjän pitäisi keskittyä luomaan markkinointia yhteen markkinointikanavaan, eli päämarkkinointikanavaan. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että muut markkinointikanavat pitää jättää pois. Muut markkinointikanavat voi hoitaa tämän tärkeimmän markkinointikanavan sisällön avulla juuri monikäytön ja kierrättämisen avulla.



Sisällön monikäyttöä voi tehdä monella eri tavalla. Ei ole mitään väliä, onko tärkein kanavasi some, blogi tai uutiskirje. Ei ole siis väliä, onko sisältösi pitkää vai lyhyttä tekstiä: sitä voi aina käyttää uudelleen hyödykseen. Tässä parhaimpia tapoja monikäyttää omaa sisältöä.


Muista jakaa uudelleen

Aivan ensimmäisenä, muista jakaa sisältöäsi uudelleen. Erityisesti, jos kirjoitat blogia, muista jakaa ainakin kerran blogilinkkisi uudelleen kuukauden sisällä. Myöhemminkin sitä voi ja kannattaa tehdä useamman kerran. Somessa, voit jakaa jonkin vanhan, mutta suositun postauksen uudelleen tarinoissa ja saada sille jälleen uutta puhtia.


Paloittelu

Paloittelu toimii erityisen hyvin pidemmissä teksteissä, kuten blogissa. Nimensä mukaisesti pitkä teksti paloitellaan ja sitä käytetään uudelleen toisessa markkinointikanavassa. Sinun markkinointisi -verkkovalmennuksessa näytin esimerkkinä yhden blogitekstini paloittelun. 15 minuutissa paloittelin blogini 29 erilliseen sisältöön, joita voisin käyttää somessa, uutiskirjeessä tai jossain muualla. Aika hyvä tulos eikö? Tarkoitus on poimia pitkästä tekstistä kappaleita, lauseita ja vinkkejä, jotka toimivat itsenäisesti.


Voit esimerkiksi kirjoittaa yhden blogitekstin kuukaudessa ja paloitella siitä koko kuukauden edestä sisältöä someen. 2 tai jopa 3 markkinointikanavaa yhden blogitekstin kirjoittamisella. Mahtavaa, eikö?!


Yhdistely

Yhdistely on tietysti paloittelun vastakohta, ja sopii erityisen hyvin lyhyille sisällöille, kuten postauksille. Yhdistelyssä tarkoituksena on kerätä kasaan saman aiheen postauksia ja luoda niistä pidempi ja uusi sisältö. Voit esimerkiksi luoda blogipostauksen muutamaa postausta yhdistäen, kerätä kasaan vinkkejä postauksista kiinnostavaksi vinkkilistaksi tai luoda jopa e-kirjan sähköpostisi liidimagneetiksi.


Jälleen kerran teet murto-osan siitä työstä, joka sinun pitäisi tehdä täysin uuden sisällön luomiseen. Ja silti saat täysin tuoreen sisällön käyttöösi.


Uuteen muotoon muokkaaminen

Myös saman markkinointikanavan sisällä kannattaa kierrättää ja monikäyttää sisältöä. Ajatellaan, että olet kirjoittanut 3 vinkkiä someen jostain aiheesta. Ota samat vinkit ja luo niistä reel/kela Instagramiin. Vaikka sisältö on täysin sama, saat ihan uuden sisällön, joka saattaa saada parempia tuloksia kuin aiempi versio. Kurkkaa esimerkiksi tämä kelani, jonka tein viime vuotisen Instagram -videoni pohjalta. Sekin käsittelee sopivasti sisällön monikäyttöä.


Toinen hyvä esimerkki uuteen muotoon muokkaamisesta on blogista videon tekeminen. Ota jokin suosittu blogitekstisi ja kuvaa se videoksi. Toki voit joutua tekemään jotain muokkauksia, mutta voit hyödyntää blogitekstin käsikirjoituksenasi.


Muokkaamalla sisällöstä jotain uutta, annat ajatuksillesi ja ideoillesi uuden elämän ja keräät jälleen lisää yleisöä.

 

Nyt on sinun vuorosi laittaa sisältösi potentiaali parhaaseen käyttöön! Kuulen mielelläni, mitä kaikkea sait aikaiseksi yhdestä sisällöstäsi. Kerro se minulle alla, somessa tai sähköpostitse: emma.laaksonen@emmav.fi


Jos tämä blogiteksti oli sinulle hyödyllinen klikkaa sydäntä blogin alla ja jaa se muidenkin luettavaksi somessa!

152 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page