top of page

Markkinoinnin hallinta: Näin luot itsellesi markkinointiTEHTÄVÄkalenterin


Markkinointikalenteri on kaikille tuttu juttu. Markkinointikalenteri kertoo sinulle milloin julkaiset mitäkin sisältöä missäkin markkinointikanavassa. Aika usein markkinointikalenteri ei kuitenkaan riitä. Usein huomataan, että vaikka olisi minkälaiset suunnitelmat markkinointiin, niitä ei saa toteutettua. Vaivalla ideoidut sisällöt jäävät julkaisematta eikä homma vain suju.


Ongelmana saattaa olla se, että et ole aikatauluttanut markkinointitehtäviäsi kalenteriisi. Et ole varannut aikaa suunnitelmiesi toteuttamiseen. Mahtavimmatkaan ideat eivät itsekseen toteudu, jos niihin ei ole varannut aikaa. Saatat tehdä sen minkä ehdit, ja ihmetellä kuukausi toisen jälkeen, miksi et ole saanut kaikkea tehtyä.


Markkinointitehtäväkalenteri on siis markkinoinnin eri tehtävien aikatauluttamista omaan kalenteriin muiden yrityksesi tehtävien ja asiakkaiden ohelle, jotta saat itsellesi tarpeeksi aikaa suunnitelmiesi toteuttamiseen. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta usein se on se yksi pieni seikka, joka erottaa markkinoinnissa onnistumisen ja epäonnistumisen.


Mitä saat aikaan markkinointitehtäväkalenterilla?

Markkinointitehtäväkalenterin suurin etu on toki se, että saat sisältösi mahdollisimman tehokkaasti luotua ja suunnitelmasi toteutumaan. Kalenterista on myös paljon muita hyötyjä, kuten nämä:

  • Markkinointisi on tasaista ja jatkuvaa. Tehtäväkalenteri on toistuva ajanjaksosta toiseen (esim. viikottain), mikä varmistaa sen, että myös markkinointisi pysyy "käynnissä".

  • Pystyt luomaan markkinointiasi kuukausi kuukaudelta tehokkaammin. Toistuva samankaltainen tekeminen auttaa sinua kehittämään tekemistäsi koko ajan ja muokkaamaan sitä tarvittaessa. Joka kerta huomaat myös kehitystä nopeudessasi ja osaamisessasi, mikä mahdollistaa taas uusien asioiden opettelemisen ja eteenpäin menemisen.

  • Tavoitteesi ja toiveesi toteutuvat paljon helpommin. Jatkuva, pitkäaikainen ja johdonmukainen markkinointi tuo tuloksia ja auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi. Kun sinä olet aktiivinen, seuraajasikin/asiakkaasikin ovat.

  • Pystyt hallitsemaan ja muokkaamaan sitä, kuinka paljon aikaa markkinointiin kuluu. Kun markkinointiin liittyvät tehtävät ja niihin kuluva aika on sinulle selkeitä, pystyt myös vaikuttamaan niihin. Voit muokata markkinointiin kuluvaa aikaa sen mukaan, mikä sinulle itsellesi sopii.

Miten luot itsellesi markkinointitehtäväkalenterin?

Tällä videolla kerron sinulle, miten voit askel askeleelta luoda itsellesi markkinointitehtäväkalenterin.


Miten onnistut markkinointitehtäväkalenterin luomisessa?

Markkinointitehtäväkalenterin konkreettinen luominen on vain yksi osa onnistumisen varmistamista. Jotta markkinointitehtäväkalenterista on sulle mahdollisimman paljon hyötyä, muista nämä vinkit:

  • ! Muista ennakoida! Muista aikatauluttaa sisältöjen tekemistä ja aikatauluttamista siten, että sinulla on tarpeeksi aikaa. Tee siis seuraavan viikon somepostaukset jo edellisellä viikolla tai kirjoita tulevan viikon blogiteksti jo edellisellä viikolla. Näin sinulla on aikaa reagoida muutoksiin ja aikatauluttaa tarvittaessa lisää aikaa tekemiseen.

  • ! Yliarvioi aika alussa ! Kun lähdet ensimmäisen kerran tekemään markkinointitehtäväkalenteriasi, aikatauluta mieluummin liikaa aikaa itsellesi kuin liian vähän. Voit aina lyhentää aikaa seuraaville ajanjaksoille. Käytettävän ajan lyhentäminen on aina mukavampaa kuin lisäajan etsiminen kiireisestä kalenterista.

  • ! Seuraa ! Muista, että kalenterisi ei tule olemaan kerralla valmis. Ensimmäisillä viikoilla sinun kannattaa seurata sitä, miten aikasi riittää, puuttuuko sinulta jotain tehtäviä tai onko jokin aika epäsopiva tai erityisen sopiva tietylle tekemille. Näin pystyt tekemään kalenteristasi juuri itsellesi sopivan. Lue seuraava kohta...

  • ! Muokkaa ! Jos huomaat, että jokin kalenterissasi ei toimi, yritä muokata sitä. En suosittele koko kalenterin muokkaamista kerralla täysin uudeksi vaan muokkaa aina vain niitä tehtäviä, jotka eivät jollain tavalla toimi. Pidä mielessä, että kalenteri ei ole yhden viikon juttu, vaan yrität löytää itsellesi sopivaa kalenteria jatkuvasti käytettäväksesi. Ole siis tarkkana ja muokkaa kalenteria jatkuvasti.

  • ! Ole kärsivällinen ja sinnikäs ! Se vaikein tehtävä kalenterin suhteen on siitä kiinni pitäminen. Jos haluat hallita markkinointiasi paremmin ja tehdä siitä suunnitelmallisempaa, panosta ja sitoudu markkinointitehtäväkalenteriisi ainakin kuukauden ajaksi.

316 katselukertaa0 kommenttia
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page