top of page

Valmista sisältöä? Kurkkaa nämä 5 paikkaa, kun sisällön luominen on vaikeaa


Sisällön monikäyttö ja kierrättäminen

Sisältöä pitäisi julkaista, mutta ei ole ideoita, kirjoittaminen ei suju, kauhea kiire tai ahdistaa ja perfektionismi vaanii nurkan takana? Miten ihmeessä näissä tilanteissa voisi luoda sisältöä? 


No ei tarvitsekaan!


Markkinointiin liittyvät paineet ovat ehkä saaneet sinut uskomaan, että sisällön pitää olla aina uutta ja uunituoretta, että sitä voi julkaista. Mutta totuus on se, että seuraajasi, tykkääjäsi tai listalaisesi eivät tiedä, koska sisältösi on luotu tai onko se täysin uutta vai ei. (Itseasiassa voin vaikka luvata, että he eivät huomaa vaikka jakaisit täysin saman sisällön kerran kolmessa tai neljässä kuukaudessa.)


Sisällön monikäyttö ja kierrättäminen

Aina ei tarvitse luoda uutta sisältöä. Uuden sisällön luominen tuntuu usein hyvältä idealta ja ehkä jopa “vaatimukseltakin” markkinointia tehdessä. Usein se uusi ja olemassa oleva sisältö on kuitenkin suurilta osin alihyödynnettyä eli sillä olisi potentiaalia vielä vaikka mihin.

Jos keskittyisit luomaan vähemmän sisältöä ja hyödyntämään olemassa olevia paremmin, huomaisit, kuinka pitkälle yksi sisältö voi kantaa. Ja samalla helpottaisit omaa tekemistäsi merkittävästi. 

Psst. Sisällön monikäytöstä ja kierrättämisestä puhun lisää viikolla 8 ilmestyvässä maksuttomassa valmennuksessa. Valmennuksessa saat vinkkejä ja ratkaisuja ajankäyttöön, säännölliseen sisältöön, ideointiin ja kuormituksen keventämiseen. Ilmoittaudu mukaan tästä, niin saat videon heti kun se ilmestyy! 


Jatkuva uuden sisällön luomisen paine saa aikaan muun muassa ongelmia säännöllisyyden kanssa, aivan turhaa kuormitusta ja jo aiemmin mainittua perfektionismia sekä huijarisyndroomaa. 


Uuden sisällön luomisen sijaan etsi kanavistasi (ja muista lähteistä) valmista sisältöä ja hyödynnä sitä uudelleen tai tavalla, jolla et ole sitä vielä hyödyntänyt. 


Saat itsellesi enemmän aikaa, luot vähemmän, mutta parempaa sisältöä ja saat yksittäisistä sisällöistäsi mahdollisimman paljon irti. Ja koska sisältö on jo valmis ja julkaistu, minkäänlainen kritiikki tai viilausinto ei pääse estämään sisällön julkaisuasi. 


Joten kun seuraavan kerran sisällön luominen on vaikeaa, kurkkaa ensin nämä 5 paikkaa ja hyödynnä ne sisällön luomisessa. 


Nettisivut

Nettisivut ovat usein täynnä sisältöä vaikka sitä ei ehkä tule ajatelleeksi. Ne ovat myös täynnä sisältöä, joka on tarkkaan mietitty ja harkittu, eli laadukasta. Harva kuitenkaan laittaa nettisivuille tekstejä, jotka eivät kestäisi aikaa. 


Käy siis läpi nettisivusi ja mieti, mitä sisältöä voisit sieltä hyödyntää. (Puhumme seuraavaksi blogista, joten keskitytään tässä nettisivujen muihin sisältöihin.) Löytyykö sieltä valmiita esittelyjä palveluistasi, joita voisit käyttää vaikkapa mainoksissasi? Oletko tiivistänyt ja kuvaillut yritystäsi mielettömän hyvin sloganiin tai johonkin pidempään kappaleeseen? Tehnyt itsestäsi esittelyn? Kaikki nämä voisivat toimia joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla muissa markkinointikanavissasi.  


Blogi

Nettisivuiltasi saattaa löytyä myös blogi, joka onkin melkoinen kultakaivos sisällön kierrättämisen näkökulmasta. Paitsi, että sinun pitäisi käyttää todennäköisesti huooooomattavasti enemmän aikaan blogitekstiesi markkinoimiseen ylipäätään, et luultavasti myöskään hyödynnä niitä muutenkaan tarpeeksi tehokkaasti sisällössäsi. 

Riippuen blogisi pituudesta, saat siitä noin 15-25 somepostausta tai muuta sisältöä markkinointiisi. Voit poimia siitä suoria pätkiä uutiskirjeeseesi tai käyttää yksittäisiä lauseita muualla markkinoinnissa. 

(Itse sain tästä blogitekstistä luotua 17 muuta sisältöä pienellä lisätyöllä. Ennätykseni taitaa olla 29 sisältöä yhdestä blogitekstistä. Ja siinä ei ole mukana itse blogin markkinointipostaukset. )


Vanhat somepostaukset ja -sisällöt

Sometilit ovat usein täynnä kertakäyttöistä ja julkaisunsa jälkeen unohdettua sisältöä. Sisältöä luodessa ei siis kannata unohtaa sitä työtä, jonka olet tehnyt sometiliesi eteen ja valmista mieletöntä määrää sisältöä jota tileilläsi on.


Käy läpi somepostauksiasi ja poimi sieltä käyttöön parhaimmat tekstit ja ideat, joita voit käyttää uudelleen tai uuden sisällön pohjana. 

Varsinkin jos tuntuu, että jokin teksti, kuva tai video ei saanut mielestäsi ansaitsemaansa huomiota, käytä sitä uudelleen sellaisenaan tai uudessa muodossa. Aina kun luot mielestäsi hyvän sisällön, voit kerätä niitä itsellesi talteen tulevaa käyttöä varten. Näin sinun ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen joka kerta. 


Uutiskirje

Kuten blogitekstit, uutiskirjeet ovat erinomaisia sisällön monikäyttö- ja kierrätyssisältöjä pituutensa vuoksi. Voit käyttää uutiskirjeesi tekstiä uudelleen markkinoidaksesi uutiskirjettäsi tai ihan vain sisältöinä somessa tai muissa kanavissasi. Joskus uutiskirje toimii myöhemmin blogina tai videonakin. 


Muista myös säilöä parhaat ja toimineimmat uutiskirjeet, jotta voit hyödyntää niitä myöhemminkin.

 

Muistiinpanosi 

Jos olet kuin minä, sinulla on vihkoja ja kirjoja, joihin kirjoitat ylös ideoitasi. Tai ehkä ajatuksiasi löytyy puhelimestasi. Joka tapauksessa, muistiinpanoihin jää usein paljon hyödyntämättömiä ideoita. Sieltä saattaa löytyä yksittäisiä neronleimauksiasi tai kokonaisia hahmotteluita valmiina kirjoitettavaksi puhtaaksi. Tai ehkä olet kirjoittanut ylös jotain mitä asiakkaasi on sanonut tai kysynyt sinulta. Muistiinpanot ovat usein täynnä helposti hyödynnettäviä sisältöjä tai ainakin sisältöideoita, joita kannattaa hyödyntää


Jos siis sisältöjumitus iskee, muistiinpanot on yksi paikka, josta kannattaa etsiä inspiraatiota tai jopa valmiita sisältöjä. 


*****


Sisällön monikäyttö ja kierrättäminen on yksi yrittäjän tärkeimmistä työkaluista sisältömarkkinoinnin tehokkuuden ja ajansäästön näkökulmasta. Teet suuren työn jokaisen sisältösi eteen, joten huolehdithan, että hyödynnät ne kunnolla. Älä anna sisältösi olla kertakäyttöistä. 


Kommentoi alle ja kerro: Luotko sinä aina uutta sisältöä vai hyödynnätkö olemassa olevia sisältöjä? 
 



100 katselukertaa2 kommenttia
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page