top of page

Näin asetat markkinoinnillesi tavoitteita vuodelle 2024 ja varmistat niiden toteutumisen


markkinointi 2024

Uusi vuosi on aina haaveiden ja muutosten aikaa. Myös markkinoinnissa. Tottakai yrittäjänä haluaa parantaa omaa markkinointiaan ja nostaa sitä uudelle tasolle edelliseen vuoteen verrattuna. 


Uuden vuoden lupauksien lyhyestä elinkaaresta vitsaillaan kuitenkin aina eikä useimmat tavoitteet ja lupaukset usein täytykään.

Mutta kun asetat tavoitteesi oikein, parannat merkittävästi omia mahdollisuuksiasi onnistua.

Kyse ei ole edes tahdonvoimasta tai itsekurista vaan valmistautumisesta. Tottakai sinun pitää tehdä asioita tavoitteesi eteen, mutta kun olet valmistautunut kunnolla, toteutus on ainakin selkeää ja helpompaa. Ja ennen kaikkea tiedät mitä sinun pitää tehdä. 


Tärkeintä on se, miten asetat tavoitteesi ja jatkuva oikean suunnan pitäminen. 

Jos sinulla on jokin tavoite tai haave markkinoinnillesi tälle uudelle vuodelle, tässä omat vinkkini markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen. 


Aseta tavoitteesi oikein

Isoin moka tavoitteen asettamisessa on epäselvyys. “Haluan olla parempi markkinoija/” tai “Haluan osata käyttää Instagramia paremmin” ovat liian ylimalkaisia tavoitteita. Mitä kumpikin niistä edes tarkoittaa? Mistä tiedät oletko saavuttanut tavoitteesi? 


Tällaiset tavoitteet ovat omiaan motivaation loppumiselle ja tavoitteesi epäonnistumiselle. Sinun pitää asettaa tavoitteesi oikein.


Tykkään itse käyttää tavoitteiden asettamisessa SMART -kaavaa. Ja olen lisännyt siihen vielä  yhden S -vaiheen lisää eli SMARTS. Näiden vaiheiden avulla voit varmistaa, että tavoitteesi on mahdollisimman hyvin asetettu ja sitä kautta parantaa mahdollisuuksiasi onnistua. 


Hyvä tavoite on:


Specific eli tarkka. Määritä tavoitteesi niin tarkasti kuin pystyt. Mitä konkreettisesti tarkoittaa se, että olet parempi markkinoija? Mitä haluat oppia Instagramista? Kirjoita tavoitteesi mahdollisimman tarkaksi ja yksityiskohtaiseksi. Muun muassa käyttämällä numeroita tavoitteessasi saat heti roppakaupalla tarkkuutta omaan tavoitteeseesi. Haluatko saavuttaa jonkin myyntitavoitteen tai saada x katselukertaa kelallesi? Kirjoita numero tavoitteeseesi ja tee muillakin tavoilla tavoitteestasi niin tarkka kuin pystyt.

Kyse ei ole myöskään viidestä eri tavoitteesta vaan yhdestä. Keskity yhteen tavoitteeseen. Mikä on sinulle juuri nyt tärkeintä?

Measurable eli mitattavissa oleva. Pystytkö jollain tavalla mittaamaan omaa edistystäsi? Varmista, että pystyt mittaamaan tavoitteesi saavuttamista jonkinlaisten mittareiden avulla. Jos tavoitteessasi on lukuja, kuten tarkkoja myyntitavoitteita, niitä on helppo seurata matkan varrella ja tehdä muutoksia sen mukaisesti. Voit käyttää mittaamiseen myös väliaskeleita ja niiden täyttymistä, jos sinulla ei ole tarkkoja lukuja (ks. viimeinen kohta).


Achievable eli saavutettavissa oleva. Varmista, että et aseta itsellesi epärealistisia tavoitteita. Onko tavoitteesi saavutettavissa haluamassasi aikataulussa? Jos ei, niin lähde liikkeelle pienemmästä tavoitteesta, esimerkiksi isomman tavoitteesi yhdestä osasta. Jos haluat vaikkapa mennä markkinoinnin inhoamisesta siihen, että markkinointi on mahtavaa ja osaat käyttää kaikkia kanavia kuin guru, niin luultavasti matkasi on hieman pidempi. Ole järkevä ja auta itseäsi täyttämään tavoitteesi pienemmällä tavoitteella. Voit aina asettaa uusia tavoitteita vanhan täytyttyä. 


Relevant eli oleellinen. Sopiiko tavoitteesi kaikkeen muuhun tekemiseesi ja isompiin tavoitteisiisi? Jos se poikkeaa suuresti muusta tekemisestäsi, ehkä voisit aloittaa pienemmin askelin muuttamaan suuntaa. 


Time-Based eli aikaan sidottu. Yksi tärkeimmistä asioista tavoitteiden asettamisessa on aikataulun luominen. Kun asetat tavoitteesi toteutumiselle "eräpäivän", hommasta tulee heti tehokkaampaa. Pystyt myös paremmin aikatauluttamaan omaa tekemistäsi, seuraamaan onnistumistasi (ja muokkaamaan tarvittaessa) sekä asettamaan välitavoitteita matkan varrelle.

Aloita loppupäivämäärästä ja mieti sen jälkeen taaksepäin itsellesi kaikki askeleet matkan varrelle.

Small steps eli askel kerrallaan. Tarkoitus ei ole se, että sinun pitää päästä Asta Öhön yhdellä kerralla. Jos yrität saavuttaa tavoitteesi yhdellä rysäyksellä, aika varmasti epäonnistut tai turhaudut nopeastikin. Paloittele oma tavoitteesi pienempiin askeleisiin. Lupaa, ettet jätä tätä tekemättä. Eli, kun kaikki edelliset kohdat täyttyvät tavoitteessasi, mieti vielä väliaskeleet itsellesi ja aikatauluta ne kalenteriisi. Väliaskeleiden pitää olla kerralla suoritettavan kokoisia askeleita. Jos huomaat, että tavoitteessasi on liian isoja väliaskeleita, vaihda väliaskel tavoitteeksesi, kunnes pystyt paloittelemaan sen yksittäisiin, kerralla suoritettaviin kohtiin. 


Jos nämä kohdat toteutuvat tavoitteessasi, olet jo mahtavassa vauhdissa kohti tavoitteesi toteutumista. Pysähdy hetkeksi ja mieti miltä nyt tuntuu. Tiedätkö tarkalleen, mitä sinun pitää tehdä saavuttaaksesi tavoitteesi? Ja myös milloin teet mitäkin? Eikö ole mahtavaa?


Nyt voit lähteä toteuttamaan suunnitelmaasi!


Seuraa ja muokkaa

Tavoitteesi saavuttamisen kannalta on tärkeää toki paitsi se, että lähdet toteuttamaan suunnitelmaasi, mutta myös se, että seuraat ja olet valmis tekemään muutoksia matkan varrella. 


Seuraamalla väliaskeleiden saavuttamista ja tavoitteesi täyttymistä tasaisesti matkan varrella, voit reagoida tarvittaessa ja tehdä muutoksia suunnitelmaasi. Ehkä tavoitteesi on täyttymässä ennen aikarajaasi? Tai ehkä sinun pitää hieman lisätä vauhtia, jotta tavoite täyttyy? Seuraamalla onnistut tässä kaikista parhaiten. 


Jos haluat varmistaa, että sinulla on homma näpeissäsi, lisää itsellesi kalenteriin tsekkauspisteitä askeleiden lisäksi. Milloin voisit käydä läpi onnistumistasi ja tavoitteesi täyttymistä? Näin sinulla on mahdollisuus pitää langat käsissä koko matkan ajan. 


Bonustehtävä: Kerro tavoitteistasi muille!

Tavoitteet ja unelmat vaativat hieman lisäbuustia täyttyäkseen. Ja mistä sitä saisi paremmin kuin siitä, että on tilivelvollinen jollekin muulle. Kun kerrot jostain haavestasi ystävällesi tai perheellesi, he kyselevät siitä sinulta aivan varmasti myös myöhemminkin. Ja samalla sinä saat syyn pyrkiä haavettasi kohti, jotta sinulla on jotain “päivitettävää”, kun joku kysyy. 


Tee sama markkinointitavoitteidesi kanssa! Mitä jos kertoisit omasta tavoitteestasi muutamalle tutulle yrittäjälle? Tai vaikkapa mentorillesi? Tai minulle! Kun olet asettanut tavoitteesi, kerro siitä muille ja tule myös kertomaan siitä minulle kommentoimalla alle:

Mikä on sinun tavoitteesi markkinoinnille tai sisällön luomiselle tälle vuodelle? Mitä haluat oppia tai mitä haluat saavuttaa? 
 

Suuria unelmia tämän vuoden markkinoinnille, mutta et tiedä miten saat ne toteutumaan?

tavoitteiden asettaminen

Ideointivalmennuksessa voin auttaa sinua miettimään toimivan suunnitelman tavoitteidesi saavuttamiseen tänä vuonna. Jos olet jumissa omien suunnitelmiesi kanssa tai et tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä saavuttaaksesi unelmasi, varaa itsellesi tunnin Ideointivalmennus! Varmistetaan yhdessä, että tavoitteesi täyttyy!


"Valmennus selkeytti ajatuksiani ja lähdin heti testailemaan uusia oivalluksia IG:n tarinoissa. Sain selkeytettyä sitä, mitä haluan tarjota - ja sain heti 2 uutta asiakasta kurssille, hih! Vaikka itsekin tekee työtä pitkälti markkinoinnin parissa, uskon, että ajatusten pallottelu toisen ammattilaisen kanssa on äärimmäisen arvokasta."

100 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page