top of page

Markkinointi ja oma intohimo riidoissa?


Päädyin lukemaan ja kommentoimaan Naisyrittäjien -sivuilla postausta, jossa mietittiin sitä valitako rahapussi vai oma intohimo. Lisäksi pohdittiin sitä, että jos markkinointi on tuputtamista ja puhelinmyyntiä, yrittäjyys ei ole kirjoittajaa varten.


Tässä on kaksikin asiaa, johon haluan kertoa oman näkemykseni.


Ensinnäkin ajatus siitä, että intohimo ja rahapussi olisi jotenkin vastakkaisia voimia. Jotta voit parhaiten auttaa asiakkaitasi ja seurata omaa intohimoasi näiden kahden voiman täytyy työskennellä yhdessä.


Pelkällä intohimolla ei makseta laskuja tai auteta mahdollisimman monia ratkaisemaan ongelmia.


Pelkkä rahanhimo taas tarkoittaa sitä, että asiakasta ei välttämättä auteta parhaalla mahdollisella tavalla.


Kun intohimo ja raha yhdistyvät, pystyt auttamaan mahdollisimman tehokkaasti yhä useampaa asiakasta, kehittämään yritystäsi ja syömään ehkä jotain muutakin kuin spagettia. (Jota syömällä 6- ja 2,5 -vuotiaani selviäisivät täysin, joten ehkä se ei ole niin kauhea kohtalo...).


Olet perustanut yrityksesi siksi, että haluat auttaa intohimollasi ihmisiä jonkin asian ratkaisemisessa. Intohimosi tarkoittaa luultavasti sitä, että olet mielettömän hyvä ongelman ratkaisemisessa tai ainakin pyrit kehittämään itseäsi mahdollisimman hyväksi siinä. Sinulla on osaamista, joka auttaa asiakasta. Miksi ihmeessä et saisi ansaita siitä rahaa? Asiakkaat ovat varmasti ainakin täysin valmiita maksamaan siitä, että autat heitä. Intohimo tai sydämellä yrittäminen ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi kitkutella pienillä tuloilla. Kyse on nyt täysin omasta asenteestasi. Sinä ansaitset työstäsi palkkion. Piste.


Toinen ajatus: Markkinointi ja myynti on tuputtamista ja puhelinmyyntiä. Otin pienen hengitystauon tämän kirjoittamisen jälkeen, sillä toivoisin niin, että tämä mielikuva markkinoinnista ottaisi ja kasvattaisi jalat alleen ja lähtisi piiiiitkälle maratonille! Markkinointi ja myynti voi olla tätä, mutta vain joillekin sitä tekevälle. Se ei tarkoita, että sen pitäisi olla sitä kaikille.


Markkinointi ei ole valmis paketti, jota yrittäjän pitää käyttää tai unohtaa markkinointi kokonaan. Markkinointi on sitä, mitä SINÄ yrittäjänä siitä teet. Se on täysin muuttuva ja muokattava väline, jota voit käyttää juuri sillä tavalla kuin itse haluat. Jos joku sanoo sinulle, että "Näin sinun pitää tehdä ja näin, tai markkinointi ei toimi", älä usko! Jokaista markkinointikanavaa ja -keinoa, voi käyttää joko omalla tavallaan tai jättää kokonaan käyttämättä ja valita joku itselleen sopivamman.


Samoin myynnin kanssa. Sitä pitää tehdä, mutta sitä voi tehdä niin monella eri tavalla. Myyntitapoja on monia. Joku sopii toiseen yritykseen ja alaan paremmin, ja toinen taas toiseen. Joillekin puhelinmyynti on täysin olennainen tapa hankkia myyntejä (senkin voi tehdä täysin ammattimaisesti ja asiakasta huomioon ottavalla tavalla). Myönnän, jotkut ovat tuputtavia. Mutta täytyy ymmärtää ero siinä, että myynti itsessään on tuputtavaa vs. myyjä käyttää voimakkaasti suostuttelevia keinoja myydäkseen.


Jos markkinointi tai myynti on mielestäsi epäeettistä, inhottavaa tai teennäistä, sinä olet se joka tekee siitä sellaista. Ehkä sinulla on mielessäsi vain yrityksellesi epäsopivia esimerkkejä myynnistä ja markkinoinnista. Istu siis alas ja mieti, mitä SINÄ haluat markkinointisi ja myyntisi olevan ja mitä et. Markkinointia ja myyntiä ei kannata demonisoida vaan muokata itselleen sopivaksi. Löydä tapa, jolla intohimosi ja yrityksesi yhdistyy parhaalla tavalla.

103 katselukertaa0 kommenttia
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page