top of page

Näin kirjoitat myyvää sisältöä

Myyvän sisällön luominen

Myyvän tekstin kirjoittaminen on taito, joka jokaisella yrittäjällä pitäisi olla. Kuitenkin, epäselvyys siitä, mitä myyvä teksti tai sisältö on, estää usein tehokkaasti hyödyntämästä sitä.


Mieti hetki, mitä myyvä teksti tarkoittaa sinulle? Tarkoitatko sillä mainostekstejä?


Vaikka puhutaan myyvästä tekstistä, se ei tarkoita pelkästään myynnillistä sisältöä, kuten esimerkiksi mainoksia. Myyvyys on nimittäin jotain enemmän kuin mainoksia.


Mitä on myyvä sisältö ja teksti?

Termit, jotka usein menevät sekaisin ovat myynnillinen ja myyvä sisältö. Myynnillinen on helppo hahmottaa, koska se on sisältöä, joka myy palveluitasi eli mainoksia. Myynnillinen teksti on sellainen, jonka tarkoitus on suoraan myydä palveluitasi.


Myyvä sisältö taas on termi, joka on vaikeampi hahmottaa, koska myönnetään, se on hieman harhaanjohtava. Siinä missä myynnillinen sisältö kehoittaa ostamaan, myyvä sisältö ei välttämättä sisällä toimintakehoitusta ollenkaan.

Sisältö ja teksti voi olla myyvää vaikka et konkreettisesti myisi siinä yhtään mitään. Myös myynnitön sisältö voi siis olla myyvää.

Myyvä teksti ei synny sillä, että lisäät tekstin perään sanan Osta tai Varaa aikasi. Myyvyys syntyy asiantuntijuudestasi, unelma-asiakkaan puhuttelusta, selkeistä viesteistä ja oikeanlaisten keinojen käyttämisestä. Se saa unelma-asiakkaasi luottamaan sinuun ja toimimaan haluamallasi tavalla.


Oletko koskaan nähnyt kampaajan jakaman kuvan värjäyksestä tai leikkauksesta ja varannut aikasi pelkästään sen kuvan perusteella? Se on erittäin hyvä esimerkki myyvästä sisällöstä. Myyvässä sisällössä on kyse ennen kaikkea mielikuvien luomisesta. Siitä, että unelma-asiakas kiinnostuu ja innostuu palveluistasi. Jopa niin paljon, että hän ei tarvitse erillistä kehoitusta tai ainakin, että hänelle riittää pienikin muistutus palvelusi ostamisesta.


Myyvyys on ennen kaikkea sitä, että unelma-asiakkaasi kokee, että ymmärrät ja osaat auttaa häntä. Ja siinä hyödyllinen eli myynnitön sisältö on parhaimmillaan. Hyödyllisen sisällön tehtävänä on vakuuttaa unelma-asiakkaasi osaamisestasi. Mainostekstit harvoin saavat sitä samaa vaikutusta aikaan.

Mitä paremmin sisältösi ja tekstisi täsmäävät unelma-asiakkaaseesi, sitä myyvempää se on.

Myyvän tekstin perusta ja edellytys onkin oman unelma-asiakkaan tunteminen. Et voi luoda myyvää tekstiä, jos yrität auttaa kaikkia tai et osaa selkeästi määrittää sitä, ketä yrität auttaa. Joten, jos nyt tunsit pienen piston sydämessäsi siitä, että unelma-asiakkaasi ei ole tarpeeksi rajattu tai selkeä, niin keskity ensin unelma-asiakkaasi määrittämiseen. Kun se on kunnossa, myyvä teksti tulee lähes itsestään.


Kuuntele podcastistani unelma-asiakkaan määrittämiseen liittyvät jaksot!


Miten kirjoitat myyviä tekstejä?

Jotta saat unelma-asiakkaasi luottamaan sinuun ja toimimaan haluamallasi tavalla, voit kokeilla näitä keinoja myyvän tekstin kirjoittamiseksi.

Luo persoonallista ja omanlaista sisältöä Kukaan ei halua lukea tekstejä, joissa ei ole minkäänlaista tunnetta, intohimoa tai persoonaa näkyvillä. Tiedätkö, kuinka monia tekstejä vilisee seuraajiesi silmien edestä päivittäin?

Jotta nouset esille, saat näkyvyyttä ja kiinnität unelma-asiakkaasi huomion, sinun pitää olla rohkeasti oma itsesi.

Markkinointitekstien tapauksessa sinun on kirjoitettava omalla tyylilläsi, keskittyä itsellesi (ja tietysti unelma-asiakkaillesi) tärkeisiin aiheisiin ja tuoda teksteissä rohkeasti osaamisesi esille.


Persoonallisuus ja omana itsenä näkyminen ei kuitenkaan onnistu, jos esille nouseminen on sinulle vaikeaa. Tästä podcast -jaksosta saa itsellesi lisää itsevarmuutta markkinoijana: #25 7 tapaa olla itsevarmempi markkinoija.

Osoita asiantuntijuutesi Unelma-asiakkaasi ei osta, jos hän ei luota sinuun ja osaamisesi tarpeeksi tai tunne sinua asiantuntijana. Tekstiesi tehtävä on tuoda osaamisesi esille ja vakuuttaa unelma-asiakas siitä, että ymmärrät häntä ja osaat auttaa ongelman ratkaisemisessa. Sinun täytyy pystyä osoittamaan, että voit auttaa asiakkaan ongelmasta ratkaisuun. Ja se apu on sinun oma osaamisesi.


Mikään määrä mainoksia ei auta sinua myymään palveluitasi, jos unelma-asiakkaasi ei ymmärrä osaamistasi.


Varmista, että osaat ennen kaikkea itse määrittää oman osaamisesi selkeästi ja unelma-asiakkaan ymmärtämällä tavalla. Tuo esille vahvasti niitä mielipiteitä, joista olet aivan varma ja keskity rohkeasti siihen, mikä työssäsi saa sinut innostumaan. Sinun ei tarvitse olla kaikkien apuna vaan eniten voit auttaa keskittymällä.


Jotta saat punaisesta langastasi (eli brändistäsi, fokuksestasi tai mikä ikinä se sinulle onkaan) mahdollisimman tiiviin, ymmärrettävän ja selkeän, kuuntele podcastistani jakso #3: Minkälainen on hyvä punainen lanka?

Puhu asioista asiakkaasi tavalla Tiedätkö, millä tavoilla asiakas puhuu omasta ongelmastaan ja tilanteestaan? Mitä sanoja ja tapoja hän käyttää tilanteen kuvailuun? Teksteistäsi pitää tulla unelma-asiakkaallesi olo kuin olisit lukenut hänen ajatuksiaan. Vaikka keskittyisit niihin itsellesi tärkeisiin asioihin ja omiin innostuksesi kohteisiin, sinun täytyy tehdä se asiakkaan näkökulmasta.


Asiakkaasi saattaa käyttää aivan eri sanoja ja termejä kuin sinä. Usein ammattikieli eli jargon ja liian monimutkaiset tai tekniset sanat karkottavat tekstisi lukijan. Keskity käyttämään unelma-asiakkaasi käyttämiä sanoja, lauseita ja kuvailuja omissa teksteissäsi ja erityisesti mainosteksteissä.


Kirjoita itsellesi ylös mahdollisimman monta asiakkaasi kertomaa tapaa kuvailla ongelmaa tai tilannetta joka hänellä on. Voit myös tehdä kyselyn asiakkaillesi, joka auttaa sinua hahmottamaan, kuinka asiakkaasi puhuvat eri aiheista, ongelmista ja haaveistaan.

Pyydä haluamaasi toimintaa Toimintakehoitukset on varmasti sinulle tuttuja mainoksista. Ne ovat niitä "käskyjä", jotka kertovat mitä lukijan pitää tehdä. Toimintakehoitus eli Call To Action (CTA) on oltava kaikissa mainoksissa, mutta ota tavaksesi laittaa niitä myös muihin postauksiisi ja sisältöihisi.


Kuten sanoin aiemmin, jokaisen sisältösi tehtävä on saada aikaan jotain toimintaa. Mitä useamman tekstin kohdalla mietit sitä, mitä haluat sillä saada aikaan ja kerrot sen lukijalle, huomaat pikkuhiljaa mielettömän muutoksen reaktioissasi. Ja tietysti myös myynnissäsi.

Tämä voi tuntua pieneltä jutulta, mutta lukijalle on aina kerrottava selkeästi, mitä haluat hänen tekevän. Sisältöä on niin paljon, että aina unelma-asiakkaasikaan ei muista tykätä tai ostaa, jos sitä ei hänelle selkeästi sanota.

Kerro, jos haluat kommentteja (kysy kysymys tai pyydä kertomaan kommenteissa esim. omasta tilanteesta), pyydä tykkäämään, vastaamaan kyselyyn tai klikkaamaan ja ostamaan. Pelkästään kertomalla, mitä haluat lukijan tekevän, saat enemmän haluamiasi reaktioita aikaan.

Seuraa, mikä toimii ja toista Koska tässäkään asiassa ei ole oikeita ja valmiita vastauksia siihen, mikä toimii sinun yrityksessäsi, sinun täytyy seurata tekstiesi toimivuutta. Ja sen jälkeen toistaa niitä juttuja, jotka toimii.


Jos huomaat, että jokin mainosteksti toimii hyvin, mieti mikä siinä toimii. Onko se tapasi puhua asiakkaan ongelmasta vai toimintakehoituksesi? Kun ymmärrät, mistä on kyse voit toisintaa onnistuneita osia teksteistäsi jatkossakin.

 

Mahtavaa, että olet kiinnostunut myyvän tekstin kirjoittamisesta!

Kerro alla kommenteissa mitä ajatuksia tästä heräsi ja kysy kysymyksiä, jos sellaisia tuli mieleen.


Jaathan tämä blogitekstin myös muille omaa osaamistaan markkinoiville yrittäjille ja auta myös heitä kirjoittamaan myyvää tekstiä ❤️

 
Miten kirjoitetaan hyviä markkinointitekstejä?
Sisällön Sisäpiiristä löytyy useampi materiaali markkinointi-tekstien kirjoittamiseen liittyen.
  • Minkälaista sisältöä pitää luoda? -Valmennus. Myynnin eri vaiheet ja niiden vaikutus sisältöösi

  • MainosWorkshopit 1: Huomion kiinnittäminen

  • MainosWorkshop 2: Mainoksen rakenne

  • 4 hyvän markkinointitekstin ominaisuutta

Lisäksi voit hyödyntää materiaalit muun muassa oman punaisen langan ja unelma-asiakkaan määrittämisestä sekä esille nousemisesta ja markkinoinnin jatkuvasta parantamisesta.



132 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page