Ideoinnin vaikeus

Päivitetty: 9. joulu 2019


Ideointi on yksi vaikeimmista markkinoinnin tehtävistä. Kuulen usein tuskailua siitä, että markkinointia yritetään kovasti tehdä, mutta ei tiedetä “mistä aiheista pitäisi luoda sisältöä” tai “mistä asiakkaille pitäisi puhua”.


Vaikeinta tämä tuntuu olevan juuri hyödyllisen eli sen myynnittömän sisällön kohdalla. 

Myynnillisten päivitysten tekeminen on helpompaa, vaikka toki pitkät mainostekstitkin tuottaa monille ongelmia. Kuitenkin kärjistetysti, myynnillisissä päivityksissä “riittää”, kun lisäät kuvan päälle palvelun nimen ja hinnan. Myynnittömän sisällön luominen on huomattavan paljon vaikeampaa, kun pitäisi saada aikaiseksi jotain oikeasta kiinnostavaa ja hyödyllistä. 


Ymmärrän sen hyvin. Ideointi on vaikeaa. Se on yhdistelmä luovuuden vaikeutta ja tietynlaista epäonnistumisen pelkäämistä. Mitä, jos sisältö ei toimi? Mitä, jos ketään ei kiinnosta? Mitä, jos puhun aivan vääristä aiheista? 


Miksi ideointi sitten yleensä on vaikeaa? Tässä muutamia syitä, jotka nousevat lähes aina esille:

  • Et ole miettinyt kuntoon markkinointisi ydintä/fokusta/näkökulmaa/juttua...ihan miksi itse haluat sitä kutsua. Fokuksen puuttuminen saa aikaan sen, että ideointi on todella takkuisaa ja vaikeaa.

  • Et tiedä kenelle olet luomassa sisältöä ja keitä haluat saada kiinni.

  • Teet ideointia kiireessä etkä varaa sille tarpeeksi aikaa.


Ideointi on luovaa työtä ja siksi melko haavoittuva kaikenlaiselle ulkopuoliselle (ja myös pääsi sisäiselle) “häirinnälle”. Tässä muutamia vinkkejä siihen, miten onnistut ideoinnissa. 


Ideoi ilman ennakko-odotuksia. Kun lähdet pohtimaan aiheita sisältöösi, älä mieti, mihin kyseinen sisältö on tulossa tai minkälainen sisältö siitä on tulossa. Tämä on todella tärkeää ideoimisen onnistumisen kannalta! Keskity miettimään itsellesi ainoastaan otsikoita, aiheita ja vaikkapa kysymyksiä, joihin vastaat sisällölläsi. Toki, jos mieleesi tulee jo aiheeseen kuuluvia asioita tai kohtia, voit merkitä ne itsellesi ylös. 


Auta itseäsi onnistumaan. Varmista, että ideoit sopivassa ympäristössä ja tilanteessa. Mieti, milloin sinä olet luovimmillasi ja mitkä välineet saavat sinut onnistumaan. Jos tiedät, että tietokoneella työskentely on vaikeaa jatkuvien ilmoitusten takia tai, että kotona ideoidessasi siivoaminen houkuttelee, valitse jokin muu ympäristö ja käytä vaikkapa paperia ja kynää. Tähän samaan kuuluu myös se, että otat ideoimiselle tarpeeksi aikaa. Luovuus ei ole kellon tuijottamista, se on tiettyyn mielentilaan pääsemistä ja joskus se voi ottaa yllättävän kauan aikaa. 


Säilö ideasi. Luo itsellesi paikka, johon säilöt ideasi. Kaikkia ideoita et välttämättä käytä sillä kerralla, mutta niistä voi olla hyötyä seuraavilla kerroilla. Listaa voit käyttää aina ideoinnin alussa ja katsoa, onko siellä aiheita, joita voit suoraan käyttää tai muokata sopivaksi. Itse suosin pilvipalveluita, kuten Google Docsia tai Sheetsiä, sillä silloin ideat ja idealista ovat käytettävissäni myös kännykällä ja netin kautta missä tahansa olenkin.


Onko ideointi sinulle vaikeaa? Onko sinulla vinkkejä ideoinnin onnistumiseen?

76 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Sisällön luomisen vaiheet

Tämä sisällön luomisen prosessi on alunperin sellainen, jonka olen kehittänyt omiin tarpeisiini. Kaipasin tapaa luoda sisältöä, joka ei kuormittaisi ja veisi niin paljon aikaani, kuitenkin luoden mahd

Varaa maksuton 30min videopuhelu kanssani!

Videopuhelut on tarkoitettu yhdessä ideoimista varten. Haluan auttaa sinua eteenpäin ideoimalla, pohtimalla yhdessä ja ratkomalla ongelmia markkinoinnissasi. Valmistaudu pohtimaan kysymyksiäni ja miettimään asiaa itse. Autan sinun löytämään sen oikean reitin, jolla itse pääset ratkaisemaan ongelmasi.  Jos kaipaat valmiita vastauksia, tämä videopuhelu ei ole sinua varten. Videopuhelu ei ole myöskään tarkoitettu teknisiä opastuksia (esim. facebook tai Instagram) varten. 

(1 maksuton videopuhelu/hlö)