Jakso #14: Mikä on tärkein sisältösi? Näin valitset pääsisältösi ja käytät sitä markkinoinnissa

Kun hoitaa omaa markkinointiaan, päätyy helposti siihen, että yrittää julkaista ainakin jotain jokaisessa omassa kanavassa. Ihan vain siksi, että saisi "kaiken hoidettua".


Samalla kuitenkin teet kuitenkin itsellesi melkoisen karhunpalveluksen: Kun yrität hoitaa kaiken, et hoida mitään kunnolla. Ja sitten on jatkuva kaaos päällä, kun yrität hoitaa miljoonaa asiaa sisällön lisäksikin.


Näiden miljoonan eri asian hoitamisesta voi tulla valheellisen aikaansaava olo, mutta tulokset yleensä puhuvat puolestaan. Melkoinen pettymys on tiedossa, kun et saakaan niitä tuloksia joita haluaisit.


Mutta ei hätää! Jälleen kerran olen tehnyt virheet puolestasi ja etsinyt parempia keinoja ja tapoja tilalle. Ratkaisu on se, että teet itseasiassa vähemmän sisältöä saadaksesi parempia tuloksia. Ihan tosi: tee vähemmän, niin saat enemmän aikaiseksi. Keskity, niin huomaat enemmän tuloksia.


Tämän keinon alkuperä on jälleen siinä, että omasta mielestä markkinoinnin ja sisällön luomisen ei pitäisi olla niin vaikeaa. Vaikeus tai kova työ ei tarkoita aina tuloksia. Fiksu tekeminen sen sijaan tarkoittaa: Kun keskittyy tekemään vähemmän asioita kunnolla ja asioita, jotka sopii itselle, tekeminen tuntuu helpommalta ja saa aikaan parempia tuloksia.


Mutta asiaan ja ratkaisuun! Sen sijaan, että näperrät sisältöä joka ikiseen kanavaan, keskity luomaan yhtä tärkeintä sisältöäsi ja hyödyntämään se muissa kanavissa. Tätä tärkeintä sisältöäsi kutsun pääsisällöksi.


Alla olevassa podcast -jaksossa kerron sinulle

  • Mitä pääsisältö tarkoittaa?

  • Miksi sellainen kannattaa olla (paljastus: vähemmän tekemistä on yksi niistä)?

  • Miten valitset itsellesi oikean pääsisällön?

  • Miten aikataulutat pääsisällön luomisen itsellesi niin, että siitä tulee rutiinia?

  • JA, miten hoidat pääsisällölläsi jopa 90% kaikesta markkinoinnistasi?

Käy kuuntelemassa podcast alta ja käy sen jälkeen katsomassa jakson alta muutamia esimerkkejä pääsisällöistä ja niiden käytöstä. Jaksoon kuuluvat linkit löydät myös podcastin alta.


Opitko asioita paremmin lukemalla? Lataa tästä jakson käsikirjoitus.


Jos tämä aihe kiinnostaa sinua, tykkää tästä jaksosta. Voin ottaa sen huomioon jaksoja suunnitellessani.


Psst. Jaathan tämän jakson tutulle yrittäjälle ❤️

Pääsisältö / Esimerkkejä

Tässä vielä sinulle muutamia esimerkkejä siitä, minkälaisia pääsisältöjä sinulla voi olla. Näiden on tarkoitus toimia inspiraationa sinulle, ei ohjenuorina. Etsi oma pääsisältösi ja tapasi käyttää sitä, niin tämä toimii kaikista parhaiten.


Pääsisältö: Blogi

Kirjoitat blogia kerran viikossa nettisivuillesi. Jaat blogisi omalle sähköpostilistallesi ja poimit siitä postaukset sometilillesi:

  • 2-4 suoraa blogitekstin markkinointia (Esim. Kirjoitin blogitekstin aiheesta x, lue lisää täältä)

  • Kysymyksiä blogin aiheeseen liittyen

  • Yksittäisiä vinkkejä blogista

  • Kappaleita sellaisenaan somepostauksen tekstiksi

  • Blogin jakaminen omalle sähköpostilistalle eli uutiskirjeeseen

  • Video/kela blogin tekstistä (tai osasta siitä)

Blogisi avulla voit hoitaa kaiken sisältösi yhden blogitekstin avulla. Mitä luultavimmin sinulla on sisältöä yli viikon tarpeisiin.


Psst. käy kurkkaamassa video, jossa käyn läpi oman blogitekstini somepostausten poimimista varten.


Pääsisältö: Video (esim. pitkät videot, livet tai kelat)

Videot ovat markkinoinnissa mahtavia pääsisältöjä, koska niitä voi hyödyntää niin monella eri tavalla. Riippuen siitä, mihin ensisijaisesti videotasi luot, voit jakaa sitä sieltä muihinkin kanaviin. Tässä esimerkissä käytän somevideota tai liveä esimerkkinä. (Videon voi myös ladata Youtubeen ja sieltä eri kanaviin).


Luot kerran viikossa somekanavaasi pitkän videon, kelan tai pidät liven somekanavassasi (livessä riittää myös kerran kahdessa viikossa).

  • Videoiden kohdalla suosittelen aina jonkinlaisen käsikirjoituksen kirjoittamista, koska sitä voit hyödyntää ja jakaa helpommin sisällössäsi. Käsikirjoituksesta voit poimia itsellesi lyhyempiä sisältöjä esimerkiksi someen (ks. ensimmäinen esimerkki blogista). Voit käyttää niitä sellaisenaan tai videon markkinoimiseksi.

  • Videota ja sen käsikirjoitusta voit hyödyntää uudelleen sellaisenaan blogissa. Kirjoitat siis blogiisi esittelytekstin videostasi ja lisäät videon linkin tai itse videon tekstisi alle. Blogiteksti valmis! Nyt voit jakaa niin videotasi kuin blogitekstiäsi sisältösi markkinoimiseksi. Itse jaan esimerkiksi podcastini alla aina myös käsikirjoituksen, jonka voit halutessaan lukea.

  • Videon tai sen linkin voit jakaa uutiskirjeessäsi.

  • Pidemmistä videoista voit tehdä lyhyitä pätkiä someen.

  • Luo saman aiheen videoista sekä siihen sopivista muista materiaaleista liidimagneetti, jolla saat kerättyä sähköpostilistaasi. Tai jopa myytävä kurssi!

Pääsisältö: Uutiskirje

Uutiskirjeen kirjoittamista voisi verrata blogin kirjoittamiseen. Usein tekstit ovat pitkiä, joten niistä saa helposti poimittua sisältöä myös muihin kanaviin.


Kirjoitat uutiskirjeen sähköpostilistalaisille kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.

  • Uutiskirjettä voi monikäyttää ja hyödyntää samalla tavalla kuin blogia. Lue siis vinkit ensimmäisestä esimerkistä.

 

Jaksoon liittyviä linkkejä ja materiaaleja


Lisää näistä aiheista podcastissa:

Podcast / Jakso #10: Mitä markkinointikanavia kannattaa käyttää?


Blogiteksti: Sisällön monikäyttö ja kierrättäminen


Luetko mieluummin? Lataa tästä alta itsellesi tämän podcastin käsikirjoitus:

Jakso #14_ Mikä on tärkein sisältösi
.pdf
Download PDF • 47KB

#sisällönluominen #myynninhelpottaminen #myyntionvaikeaa #mitenpitäämyydä #palveluidenmyynti #palveluidenmarkkinointi #sisältö #sisältömarkkinointi #minkälaistasisältöäpitääluoda #yrittäjänmarkkinointi #sisältöstrategia #minkälainensisältötoimii #markkinointionvaikeaa #vinkkejämarkkinointiin #mainostenkirjoittaminen

 


30 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki