top of page

7 parasta vinkkiäni sisällön luomiseen

Kaipaatko vinkkejä sisällön luomisen helpottamiseen, hyvän sisällön luomiseen ja aikasi hallitsemiseen? Jes, olet oikeassa paikassa!


Tässä sinulle omasta mielestäni 7 parasta vinkkiä sisällön luomiseen.


#1 Selkeytä itsellesi mitä olet tekemässä

Kuten moni muukin opeteltava ja hallittava asia, sisällön luominen helpottuu, kun sinulla on kunnollinen suunnitelma. Suunnitelma helpottaa sisällön luomista uskomattoman paljon. Sen ei tarvitse kuitenkaan olla mikään 50 -sivuinen opus vaan keskity siihen, mikä on tärkeintä. Itse käytän ns. huoneentaulu -menetelmää. Huoneentaulu -menetelmässäni on tarkoituksena se, että voit yhdellä vilkaisulla muistuttaa itsellesi mitä olet tekemässä, kenelle ja millä tavalla. Suunnitelmasi tulisi kertoa sinulle vastaukset ainakin näihin kysymyksiin:

  • Miksi luot sisältöä?

  • Kenelle luot sisältöä?

  • Minne luot sisältöä?

Tee näin: Mieti omat vastauksesi yllä oleviin kysymyksiin. Käytä apunasi suunnitelman luomisessa tätä blogitekstiä: Mihin markkinointisi pitäisi perustua?

#2 Ota aikaa sisällön luomiselle

Sanon heti tähän alkuun, että ajan ottaminen ei tarkoita sitä, että käytetään mahdollisimman paljon aikaa. Vaan sitä, että varaat sisällön luomiselle aikaa ja pidät siitä ajasta kiinni. Sitä, että käytät sen ajan, mikä sinulla on varattuna, järkevästi ja keskittyneesti sisällön luomiseen. Ottamalla aikaa sisällön luomiseen vältyt paniikkipostaamiselta (kun on pakko luoda ja julkaista jotain, koska olet unohtanut tms) ja saat oloasi rauhoitettua. Pelkästään se, että saat aikaa sisällön luomisen ja julkaisun välille, luo olon siitä, että sinä hallitset markkinointiasi.


Tee näin: Varaa itsellesi kalenterista aikaa sisällön luomiseen ja pidä siitä kiinni. Sisällön luominen helpottaa nopeasti, kun sinulla on tarpeeksi aikaa (tai ylipäätään edes jokin aika) käytettävissäsi. Jos haluat, voit aikatauluttaa eri vaiheet erillisille päiville. Lue lisää blogista näistä teksteistä: Markkinoinnin tehtävät alusta loppuun ja Näin luot itsellesi TEHTÄVÄmarkkinointikalenterin

#3 Puhu aiheista, jotka ovat sinulle tärkeitä

Sisällön luominen ja erityisesti kirjoittaminen tuntuu monesta haastavalta. Joskus voit jopa ajatella, että et vain osaa. Useimmiten syy on kuitenkin jossain muualla kuin sinun osaamisessasi. Yksi erittäin tärkeä osa miellyttävää ja mukavaa sisällön luomista on se, että puhut niistä aiheista, jotka ovat sinulle itsellesi tärkeitä. Ymmärrät varmasti, että jos yrität puristaa itsestäsi ulos sisältöä aiheesta, joka ei ole kovinkaan mielenkiintoinen sinulle itsellesi, siitä ei luultavasti tule kovinkaan hyvä.


Tee näin: Sisältöä luodessasi, keskity aiheisiin, jotka ovat sinulle itsellesi tärkeimpiä. Listaa etukäteen (suunnitelmaasi) niitä aiheita, jotka herättävät sisälläsi innostuksen ja valitse sisällön aiheesi niistä. Lue blogista teksti: Näin määrität aiheet markkinointiisi

#4 Ole oma itsesi

Monelle yrittäjälle on muodostunut mielikuva markkinoinnista, jossa kaiken pitää olla täydellistä, mainostekstien kuulostaa kuin radiomainokselta ja brändi olla kaikille sopiva. Ole kiltti ja älä ajattele näin! Haluat saada oman osaamisesi esille ja löytää itsellesi juuri sopivat asiakkaat. Se onnistuu vain olemalla oma itsesi. Alasi voi olla kuinka kilpailtu vain, mutta yhtä asiaa kukaan ei voi kloonata: SINUA ja PERSOONAASI.


Tee näin: Kun luot sisältöä, ole oma itsesi. Kerro asiat omalla tavallasi, tuo esille omia mielipiteitäsi ja anna persoonasi näkyä niin tekstissä kuin visuaalisissakin elementeissä.

#5 Luo sisältöä yrityksellesi, älä markkinointikanaviin

Tämä vinkki on melkoinen ajan(ja hermon)säästäjä! Luotko sisältöä yleensä tiettyyn yksittäiseen markkinointikanavaan? Tiedän, että se saattaa tuntua fiksuimmalta ja aikaansaavimmalta ajatukselta, mutta oletko miettinyt kuinka paljon sinulla menee ylimääräistä aikaa luodessasi sisältöä jokaiseen eri markkinointikanavaan?

Yksi isoimmista muutoksista, mitä itse olen tehnyt sisällön luomisessa on se, että en enää luo sisältöä tiettyyn markkinointikanavaan. Otan aiheen ja kirjoitan siitä sen, mitä haluan kyseisestä aiheesta kertoa. Sen jälkeen otan kirjoittamani tekstin ja katson, miten voin hyödyntää sitä eri markkinointikanavissani. Tämä säästää aivan uskomattoman paljon aikaani ja lisäksi auttaa minua kirjoittamaan vapaasti.


Tee näin: Kun luot sisältöä, älä mieti mihin markkinointikanavaan se on tulossa vaan luo sisältöä yrityksellesi ylipäätään. Mieti vasta sen jälkeen, miten voit luomaasi sisältöä käyttää. Lue lisää kirjoitusvinkkejä seuraavasta vinkistä. Voit kokeilla myös Yhden markkinointikanavan periaatetta.

#6 Kirjoita vapaasti

Kirjoittamiseen monella sisällön luominen tökkää. On vaikea aloittaa ja saada tekstiä "liikkeelle", teksti tuntuu epäaidolta tai ajattelet, että et osaa kirjoittaa. Lataamme usein itsellemme liikaa paineita kirjoittamisen suhteen. Olet ehkä valinnut markkinointikanavan, johon teksti tulee, päättänyt, minkälaisen tekstin kirjoitat (esim. 30 kohdan vinkkilista) ja yrität saada tekstistä menevää ja myynnillistä. Jokainen raja tai rajoitus, jonka tekstillesi laitat, puristaa sinua pienempään tilaan. Ja tiedätkö mikä ei kovinkaan hyvin virtaa, jos paineet ovat kovat? Luovuus. Sinun pitää antaa luovuudellesi tilaa!


Tee näin: Kun kirjoitat, kirjoita vapaasti. Älä mieti, mitä tekstistä on tulossa, mihin se on menossa ja kuinka pitkä sen pitää olla. Valitse aihe ja kirjoita vapaasti se mitä haluat sanoa. Älä myöskään editoi heti tai samalla, vaan jätä se myöhemmäksi.

#7 Älä vertaa itseäsi muihin

Sisällön kanssa on helppo joutua vertailun vietäväksi. Saman alan yrittäjä tuuttaa joka päivä sisältöä someen, kirjoittaa viikottaista blogia ja puskee uutiskirjeitä, joita lukee tuhansia ihmisiä. Älä vertaa itseäsi muihin tai ala matkimaan heitä. Inspiraatio on mahtava asia, mutta älä anna sen mennä liian pitkälle. Kollegasi saattaa olla pidemmällä kuin sinä, mutta hän on ehkä tehnyt tätä pidempään tai hänellä on muita auttamassa. Kun teet oman parhaasi, se riittää.


Tee näin: Tee itsellesi suunnitelma (eli vinkki #1), jolloin sinun on helpompi pitää kiinni omasta suunnastasi. Keskity siihen, että teet niitä asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä ja luot sisältöä, joka kertoo niitä oikeaita asioita yrityksestäsi.


Mitä näistä vinkeistä sinä kokeilet seuraavaksi?


84 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page